My name is Paroubek and I was born....
Co mají společného Bill Clinton, Al Gore, John Kerry, Barack Obama, Donald Tusk a Jiří Paroubek? Odpovědí nejsou jenom prezidentské ambice, ale předvolební video. Jiří Paroubek to své, identické, zveřejnil včera.
K českému předvolebnímu koloritu patří od roku 1990 i volební spoty. Jejich kvalita je proměnlivá, ale vzhledem k vysílacímu času i formátu vymezenému zákonem je poměrně pochopitelné, že volební videa nejsou tou nejdůležitější části předvolební kampaně. Přesto se i letos objevila a i v nich se odráží inspirace v amerických volebních kampaních.
Oblíbeným formátem demokratických prezidentských kandidátů je profilový spot, ve kterém kandidát ve zkratce zmíní, kde se narodil, přelomové body svého života, proloží to černobílými fotografiemi rodiny či z válečných konfliktů, byl-li v nich, a na závěr kandidáta doporučí manželka, případně potomci či přátelé.
V roce 1992 se tak představil Bill Clinton: “Narodil jsem se v malém městě Hope ve státě Arkansas, moje matka byla chudá, jako mladý jsem se potkal s Kennedym.“ Bill bude skvělý prezident, dozvídáme se na závěr.
V kampani v roce 2000 se ve stejném formátu dozvídáme, kdy se narodil Al Gore, že ač pacifista, bojoval ve Vietnamu (a navzdory svému otci), a to platí i pro Johna Kerryho o čtyři roky později, kterého pak ještě pochválí za odvahu společně nasazený přítel. Na závěr se z úst jeho dcery i ženy dozvíme, že: “John vždy pracoval pro lidi, a že je nejvíce charakterním kandidátem.“
Podobný formát videa se objevil vedle mnoha jiných i v kampani Baracka Obamy. Opět záběr ze současnosti, černobílá fotka matky, životní příběh a hlavní politické sdělení. Všechny spoty je možné shlédnout na http://www.livingroomcandidate.org/.
Když v roce 2005 tehdejší kandidát na polského prezidenta Donald Tusk představil stejný formát volebního spotu, byl to v Polsku šok.
Tusk stojí před panoramatem Gdaňsku, vzpomíná na dobu komunismu a hnutí Solidarita, v němž byl zapojený. Životní příběh dopoví jeho manželka: “Po celou dobu komunismu těžce pracoval, aby nás uživil,“ dcera: “Otec vstával každý den ve čtyři hodiny,“ a syn: “Můj otec je charakterní muž.“
Na místě je vhodné zmínit, že v polské volební kampani strana Právo a spravedlnost zase nalezla inspiraci ve spotu Good Morning America z Reaganovy prezidentské kampaně.
A v roce 2010 identický formát představuje lídr Jiří Paroubek. Nejprve se nám představí hrdý občan České republiky, prostřih na černobílé fotografie z dětství, pak se dozvíme, že předseda ČSSD zabrání návratu komunismu a na závěr ho podpoří a za pracovitého politika označí jeho manželka.
Inspirovat se v cizině je v pořádku, jenom se tady nabízí otázka, jestli máme toto video považovat za zahájení prezidentské kampaně.
K českému předvolebnímu koloritu patří od roku 1990 i volební spoty. Jejich kvalita je proměnlivá, ale vzhledem k vysílacímu času i formátu vymezenému zákonem je poměrně pochopitelné, že volební videa nejsou tou nejdůležitější části předvolební kampaně. Přesto se i letos objevila a i v nich se odráží inspirace v amerických volebních kampaních.
Oblíbeným formátem demokratických prezidentských kandidátů je profilový spot, ve kterém kandidát ve zkratce zmíní, kde se narodil, přelomové body svého života, proloží to černobílými fotografiemi rodiny či z válečných konfliktů, byl-li v nich, a na závěr kandidáta doporučí manželka, případně potomci či přátelé.
V roce 1992 se tak představil Bill Clinton: “Narodil jsem se v malém městě Hope ve státě Arkansas, moje matka byla chudá, jako mladý jsem se potkal s Kennedym.“ Bill bude skvělý prezident, dozvídáme se na závěr.
V kampani v roce 2000 se ve stejném formátu dozvídáme, kdy se narodil Al Gore, že ač pacifista, bojoval ve Vietnamu (a navzdory svému otci), a to platí i pro Johna Kerryho o čtyři roky později, kterého pak ještě pochválí za odvahu společně nasazený přítel. Na závěr se z úst jeho dcery i ženy dozvíme, že: “John vždy pracoval pro lidi, a že je nejvíce charakterním kandidátem.“
Podobný formát videa se objevil vedle mnoha jiných i v kampani Baracka Obamy. Opět záběr ze současnosti, černobílá fotka matky, životní příběh a hlavní politické sdělení. Všechny spoty je možné shlédnout na http://www.livingroomcandidate.org/.
Když v roce 2005 tehdejší kandidát na polského prezidenta Donald Tusk představil stejný formát volebního spotu, byl to v Polsku šok.
Tusk stojí před panoramatem Gdaňsku, vzpomíná na dobu komunismu a hnutí Solidarita, v němž byl zapojený. Životní příběh dopoví jeho manželka: “Po celou dobu komunismu těžce pracoval, aby nás uživil,“ dcera: “Otec vstával každý den ve čtyři hodiny,“ a syn: “Můj otec je charakterní muž.“
Na místě je vhodné zmínit, že v polské volební kampani strana Právo a spravedlnost zase nalezla inspiraci ve spotu Good Morning America z Reaganovy prezidentské kampaně.
A v roce 2010 identický formát představuje lídr Jiří Paroubek. Nejprve se nám představí hrdý občan České republiky, prostřih na černobílé fotografie z dětství, pak se dozvíme, že předseda ČSSD zabrání návratu komunismu a na závěr ho podpoří a za pracovitého politika označí jeho manželka.
Inspirovat se v cizině je v pořádku, jenom se tady nabízí otázka, jestli máme toto video považovat za zahájení prezidentské kampaně.