Proč jsem nehlasoval pro tzv. reformu
1. Vládní návrh je nespravedlivý. Náklady rozpočtových a daňových opatření nesou výhradně středně a nízkopříjmové skupiny ( zaměstnanci s průměrným platem, rodiny s dětmi, důchodci, nemocní, zdravotně postižení, učitelé). Naopak zisky bude inkasovat jen úzká vrstva cca 10-15% nejbohatších ekonomicky aktivních občanů. Na nákladech tzv. reformy se tato skupina ale nebude podílet téměř nijak.
2. Vláda lidem zvyšuje daně. Tzv. reforma zvyšuje ze zákona v roce 2008 nepřímé daně o 37 miliard korun (DPH + 25 miliard, spotřební daň + 8 miliard, ekologické daně + 4 miliardy). Přímé daně se sníží fyzickým osobám ( zejména těm s příjmem nad 40 tisíc hrubého měsíčně) v témž roce jen o 19 miliard korun. Čisté zvýšení daní pro fyzické osoby tak příští rok představuje celých 18 miliard korun
3. Vláda zrychlí nominální růst veřejného dluhu. Veřejný dluh dosáhl na konci roku 2006 částky 0,9 bilionu korun. Do roku 2010 se po tzv. reformě zvýší o 400 miliard na 1,3 bilionu korun. Přitom během koaliční vlády ČSSD+KDU+US v letech 2002-2006 se za srovnatelné období nominálně zvýšil veřejný dluh o 270 miliard korun ( včetně úhrady ztráty ČKA ve výši cca 90 miliard korun). Přes veškerou propagandu tedy nejde o žádné zastavení zadlužování.
PS. Pro velký zájem v diskusi ještě připomenu časovou řadu vývoje veřejného dluhu v ČR, uváděna je částka ke konci příslušného roku.
1996 209 mld.
1997 236 mld. konec koal. vlády ODS
1998 300 mld. začátek 1. menšinové vlády ČSSD
2000 405 mld.
2002 702 mld. začátek 2. koal. vlády ČSSD
2006 973 mld. začátek koal. vlády ODS
2010 1300 mld. Kč. (odhad MF)