Lidskost se neměří podle zákonů

27. 06. 2012 | 12:10
Přečteno 2314 krát
Pro Landeszeitung Prag

Když se před lety Praha topila ve vltavské povodni, sklidil malý team Technických služeb z Hesenska díky českých obyvatel z okolí Malostranského náměstí. Ti muži obětovali svou dovolenou, aby vyčerpali vodu ze stanice metra Malostranská. Lidé z okolí nosili Němcům čaj a polévku a dokazovali jim tak svůj respekt k jejich nasazení.

Pět let předtím byla velká voda na Moravě. A nikdy nezapomenu na hory lahví s vodou, které tehdy Pražané věnovali svým sousedům na Moravě, sousedům, o kterých jinak tak rádi vtipkují. Stejně tak jako i Moravané rádi přidávají vtipy o Pražácích. Nebylo třeba žádných výzev ke sbírkám, když se někomu daří špatně, jsou Češi tady, aby pomohli. Lidskost nepotřebuje zákony.

Vzpomněl jsem si v těchto dnech na tuto spontalní lidskost mých českých spoluobčanů, když mě samotného potkalo neštěstí. Tragicky jsem ztratil svou českou životní družku, lásku svůho života. Zemřela měsíc před naší planovanou svatbou. Nechci zde prolévat slzy a žádat Vás o projevy soustrasti. Ne. Chci psát o tom, co jsem ke svému velkému překvapení zažil a zažívám na českých úřadech.

Mě samotného udivuje, že mám takové pozitivní zkušenosti. Před třemi roky měl mladší syn mé družky těžkou autonehodu. Bez vlastní viny je tedy tento dnes sedmadvacetiletý muž trvale upoután na lůžko a může být rád, že tuto strašnou událost přežil. Ta nehoda se stala v blízkosti Lovosic a on byl převezen do nemocnice v Ústí nad Labem. Když jsme ho tam poprvé navštívili, potkali jsme lékařku, která ani nepovažovala za nutné se představit. Místo toho nám řekla, že když je přihlášený v Praze, tak pro něj v Ústí nemohou nic udělat. A to přesto, že byl v komatu, napojen na přístrojích. Převozu schopen v žádném případě nebyl. Celých 14 dní musel svou přítomností "obtě žovat" zmiňovanou lékařku, dokud nebyl schopen převozu vrtulníkem do vinohradské nemocnice.

Bylo až dojímavé, jak se všichni snažili mu zachránit život. Lékaři a sestry z ARO mají dodnes místo v mém srdci. Později to pak vypadalo trochu jinak. To už mě jednu neděli vykázali z pokoje, protože "podle předpisů" je návštěva povolena vždy jen 2 osobám. Protože u jeho postele seděly matka a jeho přítelkyně, musel jsem zase ven z pokoje. A to po pětihodinové cestě z Berlína, nehledě na to, že jsme byli jediná návštěva na oddělení. Opustil jsem tenkrát pokoj, nedělal jsem žádné problémy. V Německu bych je dělal, samozřejmě bych se v Německu nesetkal s takovou bezcitností.

Nyní tedy zemřela moje dlouholetá přítelkyně, matka již zmiňovaného mladíka. Naštěstí jsem nebyl sám na vyřizování všech úkolů spojených se smutečními záležitostmi a jinými formálními věcmi.

Ale i to by se bývalo mohlo stát. Jak v pohřebním ústavu v Praze, tak na sociálním úřadě v Litoměřicích jsem potkal lidi, kteří změnili můj dřívější špatný dojem z českých úřadů.

V Litoměřicích jsem musel žádat, aby na mě byla oficiálně převedena péče o mého těžce postiženého "skoro tchána", otce mojí zemřelé partnerky. Starám se o něj už několik let, ale to muselo být nyní upraveno zcela legitimě. Pro Němce představují papíry, které se zakládají na českých zákonech, děsivou džungli. Ale jedna úřednice, paní Petra Benešová, na mě viděla, jak se cítím, a vyplnila za mě všechny potřebné dokumenty. Bez brblání, za to s velkým soucitem se mnou. Ze zákona to není její povinností, ale lidskost se postavila nad zákon. Díky jejímu soucitnému srdci. Prostě viděla můj smutek a moji bezmoc.

Chtěl bych za to poděkovat. A popřát i Vám, pokud se dostanete do podobné bolestné stituace, abyste také potkali "paní Benešovou". Mě vrátila víru v to dobré v mé druhé vlasti, v Česku.


Menschlichkeit misst sich nicht an Gesetzen


Als Prag vor Jahren im Hochwasser der Moldau ertrank, erntete ein kleines Team aus Hessen vom dortigen Technischen Hilfswerk Dankbarkeit von tschechischen Bewohnern rund um den Kleinseitner Ring. Die Männer hatten ihren Urlaub geopfert, um die Metro-Station Malostranska auszupumpen. Leute aus der Umgegend brachten den Deutschen Tee und Suppe und zeigten auf diese Weise ihren Respekt für deren Einsatz.

Fünf Jahre zuvor hatte Mähren unter Wasser gestanden. Und nie werde ich die Berge von Flaschen mit Wasser vergessen, die die Prager damals für die Nachbarn in Mähren spendeten, für Nachbarn, für die sie ansonsten auch schnell mal einen Witz parat hatten. So wie sich auch die Mährer gern über die Prager lustig machen. Es brauchte keine Aufrufe zu Spenden; wenn es anderen schlecht geht, sind die Tschechen da und helfen. Menschlichkeit braucht keine Gesetze.

Ich wurde dieser Tage an diesen schönen Zug meiner tschechischen Mitbürger erinnert, als ich selbst von einem Unglück getroffen wurde. Ich habe auf tragische Weise meine tschechische Lebensgefährtin verloren, die Liebe meines Lebens. Einen Monat vor unserer geplanten Hochzeit ist sie verstorben. Ich will an dieser Stelle keine persönlichen Tränen vergießen und um Beileid bei Ihnen nachsuchen. Nein, ich will darüber schreiben, was ich zu meiner großen Überraschung auf tschechischen Ämtern erlebt habe und erlebe.

Dass ich so positive Erfahrungen mache, verwundert mich selbst. Vor drei Jahren hatte der jüngere Sohn meiner Lebensgefährtin einen schweren Autounfall. Unverschuldet ist dieser heute 27-Jährige ein Dauer-Pflegefall, der froh sein kann, dass er das schreckliche Ereignis überlebt hat. Der Unfall seinerzeit in der Nähe von Lovosice (Lobositz) führte dazu, dass er nach Usti nad Labem (Aussig) ins Krankenhaus gebracht wurde. Als wir den Jungen dort zum ersten Mal besuchten, trafen wir auf eine Ärztin, die es nicht einmal für nötig befand, sich vorzustellen. Stattdessen sagte sie uns, der Junge sei in Prag gemeldet und sie könnten deshalb in Usti nichts für ihn tun. Und das, obwohl der Junge an Schläuchen hing, künstlich beatmet wurde und im Koma lag. Transportfähig war er jedenfalls nicht. Es hat besagte Ärztin in Usti denn auch noch 14 Tage mit seiner Anwesenheit „belästigen“ müssen, ehe ihn ein Hubschrauber ins Weinbergkrankenhaus nach Prag fliegen konnte.

Dort hat man sich anfangs rührend um den Jungen bemüht. Die Ärzte und Schwestern der ARO haben bis heute einen Platz in meinem Herzen. Später sah das dann anders aus. Da wurde ich auch schon mal an einem Sonntag vom Besuch ausgesperrt, weil laut „Vorschrift“ nur zwei Leute zum Besuch gestattet seien. Da die Mutter und die Freundin des Jungen an seinem Bett saßen, musste ich wieder raus aus dem Zimmer. Und das nach einer 5-stündigen Anfahrt aus Berlin und ungeachtet dessen, dass wir auf der Station seinerzeit der einzige Besuch waren. Ich habe damals ohne Probleme zu machen das Zimmer verlassen. In Deutschland wäre ich ausgerastet; freilich wäre mir in Deutschland eine derartige Hartherzigkeit gar nicht begegnet.

Jetzt also ist meine langjährige Freundin, die Mutter des beschriebenen Jungen, gestorben. Glücklicherweise war ich nicht allein mit der Aufgabe, die Trauerfeierlichkeiten und andere formelle Dinge zu lösen.

Doch auch das wäre möglich gewesen. Sowohl im Beerdigungsinstitut in Prag als auch auf dem Sozialamt im Litomerice (Leitmeritz) bin ich Menschen begegnet, die meinen früheren schlechten Eindruck von tschechischen Behörden revidiert haben.

In Leitmeritz musste ich darum bitten, dass mir offiziell die Pflege für meinen schwer behinderten „Fast-Schwiegervater“ übertragen wird, den Vater meiner verstorbenen Partnerin. Ich pflege ihren Vater schon seit ein paar Jahren, aber jetzt musste das alles ordentlich geregelt werden. Für einen Deutschen sind viele Papiere hier, die auf tschechischen Gesetzen basieren, ein Graus. Aber die Beamtin, eine Frau Petra Benesova, hat mir angesehen, wie ich mich fühlte und hat alle Dokumente für mich ausgefüllt. Ohne Murren, dafür mit viel Mitgefühl für mich. Laut Gesetz wäre sie dazu nicht verpflichtet gewesen. Aber sie hat Menschlichkeit über das Gesetz gestellt. Aus ihrem Herzen heraus. Einfach so, weil sie mir meine Trauer und Hilflosigkeit angesehen hatte.

Ich will dafür einfach Danke sagen. Und ich wünsche Ihnen, die Sie vielleicht irgendwann in eine ähnliche schmerzliche Situation kommen, dass Sie dann auch auf eine „Frau Benesova“ treffen. Mir hat sie den Glauben an das Gute in meiner zweiten Heimat Tschechien zurückgegeben

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

Jane napsal(a):

Hezký příspěvek. Možná takových je v dnešní době potřeba více.
Rozměr zvaný lidskost se nebezpečně vytrácí.
27. 06. 2012 | 13:06

Alena napsal(a):

Schnidte, vy nevíte jak to chodí. Od Němce který něco potřebuje se čeká že nakulí Eura a nebude diskutovat, nebo si vzpomeneme na Heydricha. A moravák musí v Praze alespoň nakulit slivovici, jinak ho také pošlou ať se vrátí na východ do těch končin , kam ani novináři nechodí.
27. 06. 2012 | 13:25

Míval napsal(a):

Víte, Aleno, slušné lidi potkává jen slušný člověk. On totiž každý projektuje do druhého sebe sama. Takže ti zbylí potkávají samé sprosťáky.
A tak zlé, jak píšete, to určitě není. Protože těch slušných je stále ještě víc. Jenom nejsou tak moc vidět v televizi.
27. 06. 2012 | 13:43

český maloměšťák napsal(a):

"...sklidil malý team Technických služeb z Hesenska díky českých..."
Lépe zní " vděk". I když to bylo díky českým obavatelům, respektive "díky" povodni.

K blogu.
"Paní Benešová" je produktem snah jistých lidí, kteří jsou díky :) Mafii nyní i ve vládě . Produktem jejich snah rozdělit původně servisní instituce státu /ve směru svých občanů/ na část, kde budou nad chudinou /ale např. i nad nechápavými cizinci/ ohrnovat nos a na druhou část, kde se v rámci nadstandardů zpoplatněných nyní už nikolivěk ilegální cestou /úplatky/, nýbržto cestou zcela legální /poplatky/...bude dostávati takovýmto klientům takových služeb, jež právě popisuje autor blogu.
Pokud je tedy paní Benešová z těch, co chtějí pomáhat především sobě a nikolivěk těm, kdo si ji platí - měla by zavčasu usilovat o to, aby spadla pod tu druhou část.
Neb charakter je něco, za co se v Kradistánu Paranoidním spíše trestá - ne odměňuje.
27. 06. 2012 | 13:48

Jihočech napsal(a):

Panu Schmidtovi přeji jen hezké zážitky s českými úředníky, takových jako jeho dobrá víla se ale vyskytuje čím dál více. Je to velmi potěšitelné. I já jsem byl mile překvapen vstřícností německých policistů, které na mě zavolali v Německu podezíraví sousedé, kterým se nezdálo mé popojíždění ulicí při hledání adresy. Že jsem byl udán práskl na německé občany jeden z policistů:-)))
27. 06. 2012 | 14:03

Stařeček napsal(a):

dám jenom malou otázku. Kdo lépe uspěje na českém úřadě. Skupina křičících ženských s nažhavenými chlapy, nebo skupina chlapů s čepicemi pod pažemi s plačícími ženami?
27. 06. 2012 | 14:14

Jihočech napsal(a):

Stařečku, vítězem je člověk v obleku s dobrým vystupováním, doprovázený vedoucím příslušného odboru, který po přednostním vyřízení své záležitosti projde kolem vámi popsaných občanů s pobaveným úsměvem na tváři. Na parkovišti se požitkářsky zaboří do kožené sedačky svého luxusního vozu a pojede zajistit večeři, na které bude jeho hostem výše uvedený vedoucí. Oba se budou velmi dobře bavit a určitě jim bude chutnat...
27. 06. 2012 | 14:23

Dagmar napsal(a):

Mival

Ztotožňuji se s vaší poznámkou na adresu Aleny. Věřím, že slušných lidí je víc než těch neslušných a je škoda, že ti druzí jsou v médiích viditelnější. Jsou "mediálně" zajímavější. Čert ví proč a tají to :-)

Je moc dobře, že pokud má někdo dobrou zkušenost, jako třeba pan Hans-Jörg Schmidt, poděkuje nejen soukromě, ale také veřejně. Takové jednání není zcela běžné a zaslouží pochvalu :-)
27. 06. 2012 | 14:30

Xaver napsal(a):

Máme lidské pochopení pro pana autora.
Ale na naše Předpisy a Úřady si sahat nenecháme.
27. 06. 2012 | 14:47

Stařeček napsal(a):

nelze jinak, než souhlasit, hlavně se zněním ve Vašem druhém odstavci.
27. 06. 2012 | 14:54

Vysedlina napsal(a):

Autor
Klobouk dolů, kromě jiného i za toho "skoro tchána".
27. 06. 2012 | 15:29

Josef K. napsal(a):

Zažil jsem lidskost ze strany úředníků mnohokrát. Jde o to, zda s nimi člověk jedná neuctivě, jako s úředníky, nebo uctivě, jako se spoluobčany. Zažil jsem nedávno i projevy odporu k ministrovi z Severu a zjevnou snahu dělat vše proti jeho deavastující sociální politice. Lidskost možná zvítězí nad slořádem institucionální moci uzurpované jednotlivci.
Nazval bych to vzpourou úředníků a přijde mi to moc fajn, když úředníci, znalí všech kliček a trénování na genocidu vlastního obyvatelstva jednání i ve vlastním zájmu proti té goebelsovské mačinerii právě s využitím poznatků ze školení "jak zničit občana" jen zdánlivě mocných ve jménu pomoci bližnímu.
Pokued jde o Německo,povšiml jsem si, že začíná mít vážné problémy ve fungování státních institucí také. Merkelová je fajn, ale nezvládá jiné rozměry moci,.
27. 06. 2012 | 16:02

kacíř napsal(a):

Lidskost! - Chybí v parlamentech jako základní nutná pohnutka při rozhodování a přijímání zákonů směrem k obyvatelům země jak u nás, tak v Bruselu. Při jednání úředníků mezi sebou ovšem chybí málokdy. Na nižší úrovni měst se u nejnižších úředníků objevit může.
27. 06. 2012 | 16:05

Bertík napsal(a):

Mívale 13,43 asi jste slušný člověk a potkáváte samé slušné. Váš idealismus vás ctí, jenom nechápu proč tedy lezete na blog o neslušnosti, vy přece nic takového nemůžete potkat.
.
Miluji tyhle optimistické žvanily. Pravda a láska zvítězila, zlo jsme vyhnali v roce 89 a je vymalováno
27. 06. 2012 | 16:10

Dagmar napsal(a):

Bertík

Asi jste si blog špatně přečetl. Je o lidskosti, slušnosti a umění poděkovat za laskavost. To není o ideálech, leč o mravech.

Miluji tyhle pesimistické tvůrce materiálních hodnot :-)
27. 06. 2012 | 16:25

český maloměšťák napsal(a):

Josef K.
Mám podobné zkušenosti /jak se do lesa volá , tak se z lesa ozývá/.
Ovšem často je za tou někdy dokonce až chtěnou touhou po subordinačním modu kontaktu - místo modu kooperace /vždyť já platím úředníka...poskytuji mu tak službu a to ve směru zajištění jeho existence - on naopak poskytuje, respektive měl by poskytovat , službu mně (bohužel často se i on domnívá, že jsem já existenčně závislý na něm...z toho pak vyplývá další křivení jinak logického modu v kterém by měla komunikace probíhat) /zděděný masochismus, respektive manifestní servilita....asi s geny něco provedlo jak staré mocnářství, tak Hitler , tak i tkzv. komunismus. Část tohoto má už na svědomí i dnešní mafiakapitalismus.
Do všeho navíc vstupuje síla peněz a moci. Přes tu často nejede ani to servilní volání do lesa. Tam pomáhá pouze karabáč. Paradoxně to nástroj nastolení islámských pořádků.
Kolabující civilizace se pak vyznačovaly tím, že pro lobyvatelstvo dotčených zemí bylo neúnosné vynakládat stále více energie a zdrojů na udržení čehosi, co nepřinášelo nic než další ztráty...a tak se jevilo výhodnějším " nechat se převzít" civilizací, která v tomto je schopna nastolit pořádky...kolaps se ukázal jako efektivní, racionální a dlouhodobě udržitelné řešení.

A přitom stačilo tak málo - volat do lesa, ale i z lesa...správným způsobem.
27. 06. 2012 | 16:35

zemedelec napsal(a):

Vážení.
Podělím se o jistou skušenost,ne vlastní,ale z doslechu,od dvou sedláku s první republiky.Oba jeli na finančák,jeden vyfešákovaný,s prosbou o snížení daní,nepořidil.Druhý ustrojený jak hastroš,ovázaný povříslem,pořídil velice dobře.Pochopitelně to museli zapít,platil hastroš.
27. 06. 2012 | 17:30

Rudi Koutek napsal(a):

Pekny clanek, ale mel bych poznamku k prekladu.
TECHNISCHES HILFSWERK - zde se jedna o otrocky preklad do ceskeho jazyka (technicke sluzby),nemecke THW nema s ceskymi technickymi sluzbami vubec nic spolecneho.
27. 06. 2012 | 17:52

Rudi Koutek napsal(a):

Pekny clanek, ale mel bych poznamku k prekladu.
TECHNISCHES HILFSWERK - zde se jedna o otrocky preklad do ceskeho jazyka (technicke sluzby),nemecke THW nema s ceskymi technickymi sluzbami vubec nic spolecneho.
27. 06. 2012 | 17:54

jin a jang napsal(a):

tedy mrtvá snoubenka, postižený skorosyn a nemohoucí skorotchán, ta rodina měla nějakou divnou karmu.

Že by platili třeba i za hříchy z minulých životů?
27. 06. 2012 | 19:55

Josef K. napsal(a):

č.m. hele, mám radost z chytrých šprýmů a díky.
27. 06. 2012 | 20:09

Medikolog napsal(a):

Pane HJ Schmidte, díky za blog.

Tady jsou každá slova zbytečná a plytká. Je to kruté, ale utrpení spojuje, protože je universální - nevybírá si podle majetku, ani podle strany či jazyka. Nic nepožaduje, nabízí sdílení formou vzpomínky na vlastní obdobnou bolest; a empatii. Okamžik souznšní lidství.
27. 06. 2012 | 20:58

jk napsal(a):

Upřímnou soustrast. Nemáte to lehké.
27. 06. 2012 | 22:10

im napsal(a):

Upřímnou soustrast, pane Schmidte, a upřímný obdiv nad tím, jak se s těžkým údělem snažíte vyrovnat pomocí bližnímu. Kéž byste byl obklopen jen soucitnými a nápomocnými lidmi.
27. 06. 2012 | 23:52

Šustr napsal(a):

Pane Schmidte, popravdě řečeno nechápu co tu jako Německý občan pohledáváte. Já bych sem nejel ani na výlet, mít německé občanství
28. 06. 2012 | 08:41

Rudi Koutek napsal(a):

Šustr napsal(a):
"Pane Schmidte, popravdě řečeno nechápu co tu jako Německý občan pohledáváte. Já bych sem nejel ani na výlet, mít německé občanství "
28. 06. 2012 | 08:41


Priznam se, ze jsem mel vcera uplne stejne myslenky. Bydlim v Nemecku a jsem rad, ze mohu bydlet v takove zemi, do CEZkozlodejska obcas jezdim... (Deutschland über alles)
28. 06. 2012 | 10:19

JenTak napsal(a):

Jako Moravan dlouhodobě žijící v Praze, jsem neslyšel jedinou nemístnou poznámku Pražanů vůči Moravanům. Ani nemusím rozdávat slivovici. Pražané mají kolem sebe slušnou sortu domácích debilů, ale i těch z celé republiky, a proto je nezajímá odkud, ale jaký.
To na Moravě jsem byl od dětství zvyklý slýchat "jak nám Pražáci zase ukradli to a támhleto". U nás na Moravě je to hluboko zakořeněný folklór a člověk jiného názoru si koleduje o malér.
Keců o hodných Moravácích, kteří by se rozdali mám plné zuby. Ne že by neexistovali, ale většinou jsou to v průměru stejné povahy, ne li horší, než třeba Češi či dokonce Pražáci.
28. 06. 2012 | 10:51

Míval napsal(a):

Bertík: No, za žvanila mne skutečně považuje málokdo - z těch, kteří vědí, jak šetřím slovem. Podstatou mého příspěvku byl v psychologii známý jev (pracují s ním třeba policejní vyjednavači ap.), lidově popsaný rčením "Jak se do lesa volá, tak se z něho ozývá". Dost to funguje, byť rozhodně ne absolutně.
A s tou mou slušností to, bohužel, zas tak slavné není, jsem spíše průměr, nicméně snažím se , pane správče, snažím se.
A můj vztah k 89 má hodně daleko k tomu, co jste napsal.
28. 06. 2012 | 11:18

Valenta napsal(a):

Jen tak 10,51 - ono to tak už v životě chodí, že ten kdo je okradený, táhne tu káru čije ponížený tak si stěžuje, ten co krade, veze se na cizích zádech nebo je u koryta tak by nejradši aby se o věcech vůbec nemluvilo, dělejme si každý svoje a o nčem nediskutujte. Jestli jste to dosud nepochopil, pomáhej pánbůh.
A že je tento blog o čecháčkovské, přesněji pražské nadutosti,a oprávněně, to jste snad pochopil
28. 06. 2012 | 12:27

Medikolog napsal(a):

Pánové a dámy, německý soud zakázal dětskou mužskou obřízku jakožto trvalé poškození na zdraví a hlavně jako porušení práva dětí na samostatné ROZHODOVÁNÍ a vymezení se k vyznávanému náboženství. Muslimové, Židé i Křesťané spustili dojemně trojhlasý řev proti soudnímu rozhodnutí.

Podrobněji jsem to objevil v Gazeta Wyborcza (27., aktualizace 28. 6. 2012) "Nemiecki sad zabrania obrzezania".

Vím, že není zrovna doba nejšťastnější pane HJ Schmidte, ale nemohl byste tomuto téma věnovat blog? Děti mají mít právo se samostatně rozhodnout.. ale předtím musí dosáhnout odpovídajícího věku a stupně duševní zralosti..
28. 06. 2012 | 13:03

Rudi Koutek napsal(a):

Medikolog napsal(a):
"Pánové a dámy, německý soud zakázal dětskou mužskou obřízku jakožto trvalé poškození na zdraví a hlavně jako porušení práva dětí na samostatné ROZHODOVÁNÍ a vymezení se k vyznávanému náboženství. Muslimové, Židé i Křesťané spustili dojemně trojhlasý řev proti soudnímu rozhodnutí."

Podle logiky soudcu by se miminkam(holkam, nekdy i klukum) nesmely propichovat usi. Po zakroku zustane v uchu dira a ditete se nikdo neptal jestli nausnice vubec chce.
Vim z americkych filmu, ze to v USA berou jako ublizeni na zdravi.
Chudaci ceske deti, ktere tu brutalitu maminek, babicek a doktoru musi trpet a nemuzou se branit.
28. 06. 2012 | 16:24

Líný černý pes napsal(a):

to medikolog :
Nevím, zda soudce vycházel z ustanovení německých zákonů nebo z ustanovení Starého zákona, kde je psáno, že Abraham sám sebe obřezal na znamení přijetí smlouvy s Hospodinem.

Na jeho rozhodnutí neshlednávám mic antiislamistického nebo antisemitského, Německo není pouštní zemí, kde je (byla) obřízka z hygienických důvodů obvyklá.
28. 06. 2012 | 17:41

JenTak napsal(a):

Valenta,
Váš příspěvek je přesně tak nějak moravsky nadutý. Kvůli vám se za Moravany občas stydím.
28. 06. 2012 | 18:39

Moravák napsal(a):

Já se zase stydím za čehúny. Za to že rozbili historická území a vymysleli nesmyslné kraje, kde zejména Jihlavský sloužil jen k rozbití Moravy a lidé se s tím absolutně nestotožňují. Stydím se za odporný a urážlivý název Ćesko, který tam se zlým úmyslem dosadili pražáci. Brno, Ostrava, Olomouc a spoustu dalších NEJSOU česká města, je to urážlivé a geografický nesmysl. A stydím se za lidi typu JEnaTak kteří neváhají napadat jiné národnosti, i když je to dokonce trestné
29. 06. 2012 | 07:29

Rudi Koutek napsal(a):

Moravak napsal(a):
"Brno, Ostrava, Olomouc a spoustu dalších NEJSOU česká města, je to urážlivé a geografický nesmysl."

Myslim si, ze nemate pravdu, Brno, Ostrava a Olomouc jsou sice moravska mesta, ale i ceska mesta. Tak jako napr. Mnichov je bavorske mesto, Lipsko saske mesto, ale obe dve mesta jsou i nemecke mesta.
Jinak s temi historickymi zememi a novymi pakraji mate pravdu.
29. 06. 2012 | 08:55

Kamilka napsal(a):

Rudý Koutku, v Mnichově jsem docela často byl a můžu vás ujistit že se nikdo neurazí když jim řeknu že se mně v tom NĚMECKÉM městě líbí, ačkoliv jsou hrdí Bavoráci. Když přijdu do Innsbrucku nebo Salzburgu a pochválím ta krásná RAKOUSKÁ města, budou rádi, ačkoliv jsou hrdí Tiroláci či mají hrdý stáít Salzburg. Znovu, přijeďte do Ostravy, Brna, Olomouce, Břeclavi a řekněte něco o českém městě, poženou vás za tu urážku.
Stejně jako Karlsbad a jiná města není Sudetenland, urazíte a rozpoutáte tam nacionální OPRÁVNĚNÉ vášně. Naučte se alespoň něco základního o zemi ke které se hlásíte, nebo zde alespoň diskutujete. Toto chápal i Hitler, který nás jinak chtěl vyhladit.
29. 06. 2012 | 10:06

Kamilka napsal(a):

Rudý Koutku, v Mnichově jsem docela často byla a můžu vás ujistit že se nikdo neurazí když jim řeknu že se mně v tom NĚMECKÉM městě líbí, ačkoliv jsou hrdí Bavoráci. Když přijdu do Innsbrucku nebo Salzburgu a pochválím ta krásná RAKOUSKÁ města, budou rádi, ačkoliv jsou hrdí Tiroláci či mají hrdý stát Salzburg. Znovu, přijeďte do Ostravy, Brna, Olomouce, Břeclavi a řekněte něco o českém městě, poženou vás za tu urážku.Navíc ono severo, jiho, východočeské --- totální zmatek,
Stejně jako Karlsbad a jiná města není Sudetenland, urazíte a rozpoutáte tam nacionální OPRÁVNĚNÉ vášně. Naučte se alespoň něco základního o zemi ke které se hlásíte, nebo zde alespoň diskutujete. Toto chápal i Hitler, který nás jinak chtěl vyhladit.Proč nš vy a proč ne naše vláda a parlament???
Belgie žije sporem Valonů a Vlámů. Přejmenovat ji na Vlámland nebo Valonenland by znamenalo rozpoutat tám válku. Moraváci jsou klidnější, zatím....
29. 06. 2012 | 10:10

Rudi Koutek napsal(a):

Kamilka napsal(a):
"Rudý Koutku, v Mnichově jsem docela často byla a můžu vás ujistit že se nikdo neurazí když jim řeknu že se mně v tom NĚMECKÉM městě líbí, ačkoliv jsou hrdí Bavoráci. Když přijdu do Innsbrucku nebo Salzburgu a pochválím ta krásná RAKOUSKÁ města, budou rádi, ačkoliv jsou hrdí Tiroláci či mají hrdý stát Salzburg. Znovu, přijeďte do Ostravy, Brna, Olomouce, Břeclavi a řekněte něco o českém městě, poženou vás za tu urážku.Navíc ono severo, jiho, východočeské --- totální zmatek,
Stejně jako Karlsbad a jiná města není Sudetenland, urazíte a rozpoutáte tam nacionální OPRÁVNĚNÉ vášně. Naučte se alespoň něco základního o zemi ke které se hlásíte, nebo zde alespoň diskutujete. Toto chápal i Hitler, který nás jinak chtěl vyhladit.Proč nš vy a proč ne naše vláda a parlament???
Belgie žije sporem Valonů a Vlámů. Přejmenovat ji na Vlámland nebo Valonenland by znamenalo rozpoutat tám válku. Moraváci jsou klidnější, zatím.... "
29. 06. 2012 | 10:10


Priznam se, ze Vasi reakci nerozumim. V cem je problem. Mnichov je bavorske a taky nemecke mesto. Nemam snad pravdu? Lipsko je saske a nemecke mesto. V cem se pletu? Dalsi priklad Norimberk je frankske(snad je to cesky), bavorske a nemecke mesto.Pochybujete o tom? Co jineho jsem napsal? Prozradte mi prosim Vas, ktere zakladni informace o Nemecku mi unikly. Necham se poucit.
Pochybujete o tom, ze Karlsbad lezel na uzemi zvanem Sudetenland? Chcete upravovat historii?
Nacianaliste vasne tady rozputava Moravak(ktery je samozrejme Cech, tak jak je Sas nebo Bavorak Nemec).
Ta Belgie je uplne o necem jinem, kde jste pochopila, ze chci neco prejmenovavat. Mimochodem Lutych je vlamske a belgicke mesto. Anebo nemam pravdu?
Jinak Innsbruck je tirolske a rakouske mesto. Vratislav je slezske a polske mesto. Los Angeles je kalifornske a (US)americke mesto. Brest je bretanske a francouzske mesto. V cem je problem, kde se pletu?
29. 06. 2012 | 11:06

Deutscher Ratgeber napsal(a):

Pane Schmidte, nechcete se fakt raději vystěhovat zpět domů. Tady bez úplatku nemohou přijít na jméno ani svým spoluobčanům Moravákům, natož aby byli slušní k cizákům.
29. 06. 2012 | 12:01

kAMILKA napsal(a):

Rudý Koutku - to co nechápete je popsáno výstižně na tom příkladu Belgie. Když jsou v 1 státě dva zhruba stejně velké národy, pojmenovat ten stát po jednom z nich je urážkou toho druhého. Kdyby se to jmenovalo třeba Slávie, nikdo by neměl problém říci jsem Moravan a Sláv. Ale Jako Moravani NEŽIJEME v českých městech, pochopíte to??? Zatímco jiný řekne jsem Tirolák a Rakušák, jsem Bavor a Němec a Evropan atd, my nikdy nejsme Moravani a ČEŠI./ ČESKOVÉ. Prostě geografický a jazykový nesmysl
29. 06. 2012 | 12:09

Vondrák napsal(a):

k NÁRODNOSTNÍ DISKUSI:
Bylo hodně nešťastné stát kde žijí 2 zhruba stejně velké a historické národy, pojmenovat stát po jednom z nich.
V Německu se lidé cítí jako Bavoři, Sasové, Prusové atd, ale byl zvolen neutrální název Německo, který nikoho neuráží. V Belgii Valoni a Vlámové, ale Belgie nikoho neuráží. V Británii Angličané, Skotové, Irové, ale sjednotili se pod neutrálním názvem Británie. Pokud máte od nás zažité že tomu říkáme Anglie, říci Skotovi nebo Irovi že se vám jejich anglické město líbí je pokus o sebevraždu, ale když řeknete Britské město, je to OK. Se stejnou logikou - nevnucujte Moravanům název Česko, nežijí v českých městech, nejsou češi ani českovbé
29. 06. 2012 | 12:42

Rudi Koutek napsal(a):

To Kamilka:
Takze nejdriv ne rudy, ale Rudi. Ted k tematu - ted uz chapu o co se Vam jedna Kamilko. Priznam se, ze problem Cesi vs. Moravane je mi u zadele. Nejsem ani to prvni, ani to druhe. Pro me jsou vsichni Cesi, stejne jako napr. Rakusane jsou pro me taky Nemci ale z Rakouska, kteri maji svuj stat, Moldavane Rumuni atd.
Problem, ktery mate udelali sami Cesi. Nemcina ma pro Cechy slovo Böhmen, pro Moravu slovo Mähren a pro novotvar Cesko slovo Tschechien. Takze nemecky: Olomouc je mährische Stadt a tschechische Stadt, Pisek je böhmische Stadt a tschechische Stadt a kdyz uz jsme u tech historickych zemi tak Opava je schlesische Stadt a tschechische Stadt. Böhme je pro Nemce mimochodem nejenom etnicky Cech ale i Nemec z Cech, stejne jako Mährer je pro Nemce nejenom Moravan(k)(Cech z Moravy), ale i moravsky Nemec.
Jestli ale ma lid moravsky pocit, ze je utiskovan, utlacovan Cechy a chtel by vlastni stat, proc ne, z ceskeho jazyka, kterym se mluvi na Morave udelat moravsky jazyk, vymyslet gramatiku, tak jak to udelali v Lucembursku atd. nemam nic proti. Proc taky. Jestli vse probehne klidne, demokraticky, refendem proc ne. Jestli vam to mili Moravaci pomuze, proc vam branit ve stesti.
Mimochodem manzelka je z Hane(domorodec) doma mluvili a mluvi hanacky, ale sama o sobe rika, ze je Ceska z Moravy.
29. 06. 2012 | 17:35

Přidat komentář





Toto je ochrana proti spamu. Pro přidání komentáře prosím opište dvě anglická slova z obrázku níže do políčka pod nimi. Nápovědu a další podrobnosti o této metodě, která zároveň digitalizuje knihy, najdete v článku Dost bylo spamu, zavádíme reCAPTCHA na našem blogu.



reklama
 

Blogeři abecedně

A Alvarová Alexandra · Antoš Marek B Balabán Miloš · Bálek Jindřich · Bárta Vít · Bartlová Milena · Bečková Kateřina · Bednář Miloslav · Bednář Ondřej · Bělobrádek Pavel · Bém Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bezděková Iva · Bielinová Petra · Bízková Rut · Blaževič Igor · Bobek Miroslav · Boučková Tereza · Boudal Jiří · Bratinka Pavel · Brixi Hana · Brom Zdeněk · Burian Jan · Bursík Martin C Candole James de · Cepl Vojtěch · Co čteme, posloucháme, na co se díváme...  · Cvrček Václav Č Čarnogurský Ján · Čermák Luděk · Černý Jan · Čipera Erik · Čtenářův blog D Dienstbier Jiří · Dlouhý Vladimír · Dolejš Jiří · Drábek Jaromír · Drobek Aleš · Dvořáková Vladimíra F Fajt Jiří · Farský Jan · Fischer Jan G García Dania Virgen · Gazdík Petr · Gelbart Petra · Glatzová Vladimíra H Haas Tomáš · Hamáček Jan · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Havel Petr · Havelka Radek · Havlík Petr · Hebnar Jan · Heller Šimon · Hesová Zora · Hlaváček Petr · Hnízdil Jan · Hollan Matěj · Holmerová Iva · Holomek Karel · Holub Petr · Honsová Dagmar · Honzák Radkin · Horký Petr · Horváth Drahomír Radek · Hořejší Václav · Hovorka Ludvík · Hradilková Jana · Hvížďala Karel CH Chmelař Aleš · Chromý Heřman J Janeček Karel · Janeček Vít · Janouch František · Jarolímek Martin · Jašurek Miroslav · John Radek · Jukl Ivan · Just Jiří · Just Vladimír K Kadlec Petr · Kalhousová Irena · Kalousek Miroslav · Kasl Jan · Klan Petr · Klaus Václav · Klepal Jakub · Klíma Vít · Klvaňa Tomáš · Koenigsmark Alex · Kohout Pavel · Komárek Michal · Komárek Stanislav · Königsmarková Ivana · Kopač Petr · Kopecký Pavel · Kopeček Lubomír · Košák Pavel · Kotecký Vojtěch · Kotišová Miluš · Koubenec Vladimír · Koudelka Zdeněk · Kožušník Edvard · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Krištof Roman · Krnáčová Adriana · Krůta Jan · Křeček Stanislav · Kubát Ondřej · Kubr Milan · Kudrna Zdeněk · Kuchař Jaroslav · Kuras Benjamin · Kuták Aleš · Kužílek Oldřich L Lipold Jan · Liška Ondřej · Lomová Olga · Lorencová Jana M MacLeod Sian · Macháček Martin · Máchalová Jana · Makovcová Jana · Malinová Hana · Marksová-Tominová Michaela · Matoušek Karel · Metelka Ladislav · Mihovičová Jana · Michálek Libor · Michl Aleš · Miller Robert · Minařík Petr · Mleziva Jan-Michal · Moldan Bedřich · Müller Zdeněk · Müllerová Ludmila · Münich Daniel N Navrátil Vojtěch · NetClub 2013 · Novák Martin P Papirnik Vladimira · Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Payne Jan · Pecák Radek · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Peychl Ivan · Phan Viet · Pikora Vladimír · Pírko Štěpán · Poc Pavel · Pohled zblízka · Pohledy světových lídrů · Polák Milan · Potůček Martin · Pražskej blog · Procházka Adam · Pultarová Tereza R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rath David · Redakce Aktuálně.cz  · Rezková Alice · Robejšek Petr · Roithová Zuzana · Rusnok Jiří · Růžička Michal · Rychlík Jan Ř Říha Miloš S Sedláček Tomáš · Sedlák Martin · Sedlák Vojtěch · Shanaáh Šádí · Schmidt Hans-Jörg · Schwarzenberg Karel · Skuhrovec Jiří · Slimáková Margit · Sobotka Bohuslav · Sobotka Přemysl · Sokačová Linda · Sokol Tomáš · Sportbar · Spurný Matěj · Stehlíková Džamila · Stejskal Libor · Stránský Martin Jan · Suchánek Jan · Svárovská Gabriela · Svoboda Bohuslav · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syková Eva Š Šilerová Jana · Šimáček Martin · Škop Michal · Šmíd Milan · Špicar Radek · Špidla Vladimír · Špinková Martina · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štěpánová Jana · Štern Jan · Švejnar Jan T Tejc Jeroným · Tejkalová N. Alice · Telička Pavel · Tolasz Radim · Tomášek Pavel · Tomský Alexander · Tošovský Michal · Tožička Tomáš · Tučková Kateřina · Tutter Jiří U Urban Jan · Urban Václav V Vácha Marek · Vančura Martin · Vášáryová Magdaléna · Veis Jaroslav · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vileta Petr · Vlach Robert · Vondrouš Daniel W Wagenknecht Lukáš · Wagnerová Eliška · Wheeler Adrian · Wichterle Kamil Z Zahálková Marcela · Zahradil Jan · Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zděnek Michal · Ze šuplíku · Zelený Milan · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žaloudík Jan Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy
 
 
Aktuálně.cz

První čistě online deník v České republice · Držitel ceny Křišťálová lupa za internetový projekt roku

Partneři: ReutersČTK

1999 – 2013 © centrum holdings O nás | Volná místa | Reklama | Všeobecné podmínky | Nápověda | Služby firmám

Jakékoliv užití obsahu, včetně převzetí článků je bez souhlasu centrum holdings zapovězeno.

Provozováno s využitím redakčního systému Nucleus pod licencí GNU GPL