Proč Iránci opět sní?*

23. 06. 2009 | 11:45
Přečteno 2679 krát
(Následující příspěvek zaslal Ali Alizadeh, výzkumný pracovník Centra pro výzkum moderní evropské filozofie, Univerzita Middlesex, Londýn)

Irán se v současné době nachází v sevření nového silného politického hnutí. Existence tohoto hnutí dokazuje, že Ahmadínežádovy populistické triky jak oklamat veřejnost v samotném Íránu již nefungují. Zdá se však, že mimo tuto zemi stále ještě působí. Důvodem je především třicetiletá izolace a vzájemná nedůvěra mezi Íránem a Západem, která způsobila, že se z mojí země stal záhadný fenomén mimo hlavní proud odborného zájmu. V tomto článku bych rád uvedl na pravou míru některé z mystifikací a nedorozumění, se kterými minulý týden přišla mezinárodní média.

V první fázi vývoje vyzývala mezinárodní média s odvoláním na svou nestrannost reformisty, aby veřejnosti poskytli přesvědčivý objektivní důkaz svého tvrzení o zmanipulování voleb z 12. června. Navzdory svém empirickému přístupu zde však média přehlédla jasná fakta a to proto, že nejsou dostatečně obeznámena s místním socio-historickým kontextem. Reformisté opravdu nemohli veřejnosti nabídnout žádná čísla ani dokumenty, protože celou volební show řídilo výhradně Ahmadínežádovo ministerstvo vnitra, ale to, že s líčením situace není něco v pořádku, bylo však jasné každému, kdo zná nedávnou íránskou minulost.

Zavedený a logický pořádek oznamování výsledků voleb obrátila naruby samotná vláda, když nejdříve oznámila fiktivní celkové výsledky – ve čtyřech fázích – a teprve potom začala uměle konstruovat výsledky pro jednotlivá volební místa (přičemž tato aktivita nadále pokračuje). Vzniklo tak spoustu absurdit: Ahmadínežád porazil Músavího v jeho rodném městě (Tabríz); celkový počet hlasů pro Karrúbího byl nižší než počet lidí, kteří se aktivně účastnili v jeho předvolební kampani; volební výsledek Rezáího mezi třetí a čtvrtou fází vyhlášení klesl o sto tisíc hlasů; úplně se zapomnělo na neplatné hlasy, které se pak rychle přerozdělily až poté, co na tuto nesrovnalost upozornili právě reformisté; a konečně: poměr hlasů pro jednotlivé kandidáty (63%, 33%, 2% a 1%) se během všech čtyř fází vyhlášení v podstatě nezměnil.

Navíc, stejně jako v jiných zemích i v Íránu ze zvýšené volební účasti vždy těžila opozice a ne právě úřadující strana; je rozumné předpokládat, že ti, kteří běžně k volbám nechodí, tedy mlčící většina, se pro účast ve volbách rozhodnou, pouze pokud chtějí změnit stávající status quo. V současných volbách však Ahmadínežád, představitel statusu quo, prý přesto získal 10 miliónů hlasů, tedy více než ve volbách minulých.

A konečně: nejlepším důkazem zmanipulování volebních výsledků je samotná nervózní Ahmadínežádova reakce po té, co bylo jeho tak zvané vítězství oznámeno: zablokování sítě pro SMS zprávy a mobilní sítě v celé zemi, zatčení více než stovky politických aktivistů, zablokování přístupu na webové stránky Músavího a dalších reformistů, rozpoutání násilí na ulicích... Ale i kdyby toto všechno nestačilo, všechny „objektivně zaměřené“ pozorovatele by mělo přesvědčit 17 zastřelených lidí, jejichž těla byla okamžitě pohřbena na neznámém místě.

V další fázi vývoje událostí zasahující posledních několik dní přesunula mezinárodní média svou pozornost k roli internetu a internetových sociálních sítí (twitter, facebook, youtube, atd.). Nepřímo jako by se naznačovalo, že pro Ahmadínežáda hlasovaly miliony negramotných konzervativních obyvatel venkova a že stávající politické hnutí je omezeno pouze na vzdělanou střední třídu žijící v severním Teheránu. Tento zjednodušený obraz se možná hodí k postoji, který tato média k Íránu zaujímala v posledních třiceti letech, od pravdy je však velmi vzdálený. Popírá jej nedávná politická historie této země. Například Chátamího vítězství z roku 1997, kterého dosáhl navzdory tomu, že se nespoléhal na žádné ekonomické sliby a místo toho se zaměřil na liberální občanské požadavky, bylo umožněno polarizací společnosti na lidi a stát. Chátamí mohl vyhrát pouze proto, že se mu podařilo přitáhnout k sobě lidi ze všech různých tříd a společenských skupin, obyvatele venkova i měst.

Důležitost role, kterou tato nová média a technologie v událostech sehrála, je nezpochybnitelná. Zdá se však, že v obrazu, který nám média prezentují, došlo k přehození příčiny a důsledku. Za prvé, za faktem, že toto politické hnutí začalo kreativně využívat jakékoli dostupné komunikační kanály a metody, stojí silné politické přesvědčení v kombinaci se situací, kdy jsou lidé připraveni o základní komunikační prostředky. Músavího noviny byly zavřeny právě o volební noci, jeho opakované žádosti o povolení projevu ve státní televizi mu byly zamítnuty, jeho oficiální webová stránka bývá často zablokovaná a jeho přímý kontakt se stoupenci byl domácím vězením omezen na minimum (s výjimkou jeho přítomnosti na pochodu milionového davu 15. června).

Za druhé, vzhledem k silnému tlaku, který je vyvíjen na zahraniční novináře v Íránu, začaly tyto technologie hrát důležitou roli i v posílání fotografií a zpráv o tomto hnutí do zahraničí. Nové politické hnutí však při vlastní organizaci využívá velké množství jiných kanálů a metod, často jednoduchých a tradičních, a to dle jejich dostupnosti: ze střech domů se provolává heslo „smrt diktátorovi“, využívají se pevné linky, na závěr jednoho shromáždění se skanduje čas a místo shromáždění příštího, lidé stojí fyzicky na ulicích a rozdávají noviny projíždějícím autům, přestože se tak vystavují velkému nebezpečí. Obraz tohoto politického hnutí, jak se jej snaží média prodat západnímu pohledu – kybernetická fantazie západních společností, která již naše hnutí překřtila na twitter revoluci – se naprosto míjí s realitou postřílených těl, s realitou lidí, kteří jsou zraňováni a odhodláni čelit nebezpečí naprosto nevirtuálních kulek.

Uprostřed tohoto mediálního šílenství však překvapuje zaslepenost západní levice vůči politické dynamice a energii našeho hnutí. Tato zaslepenost tkví na jedné straně v obavách z Islámu (islamofobie hyper-sekulární levice) a na straně druhé ve zmatku, který Ahmadínežád způsobil svou falešnou anti-imperialistickou rétorikou (a jeho spojení s Chávezem, který mu jako první již pogratuloval k vítězství). Je nutné zdůraznit, že Ahmadínežádova ekonomická politika stojí napravo od MMF: radikální omezení dotací, rozsáhlá privatizace - větší než za kterékoli vlády po roce 1979 (způsobená prodejem půdy Revolučním gardám) a taková míra inflace a nezaměstnanosti, která srazila na kolena nízko příjmové části společnosti. Právě z tohoto úhlu je třeba chápat Músavího politiku, kterou je nutné odlišit nejen od Ahmadínežáda ale i od politiky dalšího reformního kandidáta, Karrúbího.

Zatímco Karrúbí se rozhodl pro liberální cestu dělení lidí do různých skupin s různými požadavky dle jejich identity (ženy, studenti, intelektuálové, členové etnických skupin, náboženské menšiny, atd.), Músaví zdůrazňoval obecné požadavky „lidí“, kteří chtěli, aby byl jejich hlas slyšet a aby se s nimi počítalo jako s politickými subjekty. Tato subjektivita, kterou Músaví zdůrazňoval během své kampaně a která došla zosobnění i na nedávných shromážděních, vznikla z politické intuice, tvůrčí síly a připomínky revoluce z roku 1979 (není divu, že lidé tak nečekaně rychle dosáhli politické vyspělosti, která se nejlépe projevila odmítnutím násilí na jejich demonstracích). Músavího „lidé“ se jasně a silně odlišují od Ahmadínežádových anonymních mas závislých na charitě státu. Mezi Músavího „lidi“, jak se nám jeví na jejich shromážděních, patří věřící ženy v čádorech, kráčející ruku v ruce s mladými ženami v západních šatech, které jsou kvůli svému oblečení často pronásledovány; váleční veteráni na vozíčcích vedle mladých chlapců, pro než je íránsko-irácká válka pouhým příběhem; a dělníci, kteří obětovali svůj denní plat, aby se shromáždění mohli zúčastnit, vedle lidí ze středních vrstev. Netýká se to jen Teheránu. K hnutí se již propojil Šíráz (dvě potvrzené oběti), Isfahán (jedna potvrzená oběť), Tabríz a Urmija a přidávají se i další města s celkem předpokládatelným zpožděním (jako tomu bylo v případě revoluce v roce 1979).

Teprve historie ukáže, kdo se současného hnutí v Íránu skutečně účastnil. Již teď je však jisté, že před sebou máme nový, neklasický, neznámý radikální politický náhled. Pochopí to tentokrát západní levice?

*Název příspěvku odkazuje k práci Michela Foucaulta o íránské revoluci „O čem Íránci sní?“z roku 1978.


Převzato a přeloženo z http://jdem.cz/bm2h2
Přeložila Helena Sadílková (dobrovolní překladatelé blogů z Iránu jsou koordinováni přes http://www.facebook.com/group.php?gid=111831008687&ref=nf)

Blogeři abecedně

A Aktuálně.cz Blog · Atapana Mnislav Zelený B Baar Vladimír · Babka Michael · Balabán Miloš · Bartoníček Radek · Bartošek Jan · Bartošová Ela · Bavlšíková Adéla · Bečková Kateřina · Bednář Vojtěch · Bělobrádek Pavel · Beránek Jan · Berkovcová Jana · Bernard Josef · Berwid-Buquoy Jan · Bielinová Petra · Bína Jiří · Bízková Rut · Blaha Stanislav · Blažek Kamil · Bobek Miroslav · Boehmová Tereza · Brenna Yngvar · Bureš Radim · Bůžek Lukáš · Byčkov Semjon C Cerman Ivo · Cizinsky Ludvik Č Černoušek Štěpán · Česko Chytré · Čipera Erik · Čtenářův blog D David Jiří · Davis Magdalena · Dienstbier Jiří · Dlabajová Martina · Dolejš Jiří · Dostál Ondřej · Dudák Vladislav · Duka Dominik · Duong Nguyen Thi Thuy · Dvořák Jan · Dvořák Petr · Dvořáková Vladimíra E Elfmark František F Fafejtová Klára · Fajt Jiří · Fendrych Martin · Fiala Petr · Fibigerová Markéta · Fischer Pavel G Gálik Stanislav · Gargulák Karel · Geislerová Ester · Girsa Václav · Glanc Tomáš · Goláň Tomáš · Gregorová Markéta · Groman Martin H Hájek Jan · Hála Martin · Halík Tomáš · Hamáček Jan · Hampl Václav · Hamplová Jana · Hapala Jiří · Hasenkopf Pavel · Hastík František · Havel Petr · Heller Šimon · Herman Daniel · Heroldová Martina · Hilšer Marek · Hladík Petr · Hlaváček Petr · Hlubučková Andrea · Hnízdil Jan · Hokovský Radko · Holásková Kamila · Holmerová Iva · Honzák Radkin · Horáková Adéla · Horký Petr · Hořejš Nikola · Hořejší Václav · Hrabálek Alexandr · Hradilková Jana · Hrstka Filip · Hřib Zdeněk · Hubálková Pavla · Hubinger Václav · Hülle Tomáš · Hušek Radek · Hvížďala Karel CH Charanzová Dita · Chlup Radek · Chromý Heřman · Chýla Jiří · Chytil Ondřej J Janda Jakub · Janeček Karel · Janeček Vít · Janečková Tereza · Janyška Petr · Jelínková Michaela Mlíčková · Jourová Věra · Just Jiří · Just Vladimír K Kaláb Tomáš · Kania Ondřej · Karfík Filip · Karlický Josef · Klan Petr · Klepárník  Vít · Klíma Pavel · Klíma Vít · Klimeš David · Klusoň Jan · Kňapová Kateřina · Kocián Antonín · Kohoutová Růžena · Koch Paul Vincent · Kolaja Marcel · Kolářová Marie · Kolínská Petra · Kolovratník Martin · Konrádová Kateřina · Kopeček Lubomír · Kostlán František · Kotišová Miluš · Koudelka Zdeněk · Koutská Petra Schwarz · Kozák Kryštof · Krafl Martin · Krása Václav · Kraus Ivan · Kroupová Johana · Křeček Stanislav · Kubr Milan · Kučera Josef · Kučera Vladimír · Kučerová Karolína · Kuchař Jakub · Kuchař Jaroslav · Kukal Petr · Kupka Martin · Kuras Benjamin · Kutílek Petr · Kužílek Oldřich · Kyselý Ondřej L Laně Tomáš · Linhart Zbyněk · Lipavský Jan · Lipold Jan · Lomová Olga M Máca Roman · Mahdalová Eva · Máchalová Jana · Maláčová Jana · Málková Ivana · Marvanová Hana · Mašát Martin · Měska Jiří · Metelka Ladislav · Michálek Libor · Miller Robert · Minář Mikuláš · Minařík Petr · Mittner Jiří · Moore Markéta · Mrkvička Jan · Müller Zdeněk · Mundier Milan · Münich Daniel N Nacher Patrik · Nachtigallová Mariana Novotná · Návrat Petr · Navrátil Marek · Němec Václav · Nerudová Danuše · Nerušil Josef · Niedermayer Luděk · Nosková Věra · Nouzová Pavlína · Nováčková Jana · Novák Aleš · Novotný Martin · Novotný Vít · Nožička Josef O Obluk Karel · Ocelák Radek · Oláh Michal · Ouhel Tomáš · Oujezdská Marie · Outlý Jan P Pačes Václav · Palik Michal · Paroubek Jiří · Pavel Petr · Pavelka Zdenko · Payne Jan · Payne Petr Pazdera · Pehe Jiří · Peksa Mikuláš · Pelda Zdeněk · Petrák Milán · Petříček Tomáš · Petříčková Iva · Pfeffer Vladimír · Pfeiler Tomáš · Pícha Vladimír · Pilip Ivan · Pitek Daniel · Pixová Michaela · Plaček Jan · Podzimek Jan · Pohled zblízka · Polách Kamil · Polčák Stanislav · Potměšilová Hana · Pražskej blog · Prouza Tomáš R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rakušan Vít · Ráž Roman · Redakce Aktuálně.cz  · Reiner Martin · Richterová Olga · Robejšek Petr · Ruščák Andrej · Rydzyk Pavel · Rychlík Jan Ř Řebíková Barbora · Řeháčková Karolína Avivi · Říha Miloš · Řízek Tomáš S Sedlák Martin · Seitlová Jitka · Schneider Ondřej · Schwarzenberg Karel · Sirový Michal · Skalíková Lucie · Skuhrovec Jiří · Sládek Jan · Sláma Bohumil · Slavíček Jan · Slejška Zdeněk · Slimáková Margit · Smoljak David · Smutný Pavel · Sobíšek Pavel · Sokačová Linda · Soukal Josef · Soukup Ondřej · Sportbar · Staněk Antonín · Stanoev Martin · Stehlík Michal · Stehlíková Džamila · Stránský Martin Jan · Strmiska Jan · Stulík David · Svárovský Martin · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Sýkora Filip · Syrovátka Jonáš Š Šebek Tomáš · Šefrnová Tereza · Šimáček Martin · Šimková Karolína · Šindelář Pavel · Šípová Adéla · Šlechtová Karla · Šmíd Milan · Šojdrová Michaela · Šoltés Michal · Špalková Veronika Krátká · Špinka Filip · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěpán Martin · Štěpánek Pavel · Štern Ivan · Štern Jan · Štětka Václav · Štrobl Daniel T T. Tereza · Táborský Adam · Tejkalová N. Alice · Telička Pavel · Titěrová Kristýna · Tolasz Radim · Tománek Jan · Tomčiak Boris · Tomek Prokop · Tomský Alexander · Trantina Pavel · Tůma Petr · Turek Jan U Uhl Petr · Urban Jan V Vacková Pavla · Václav Petr · Vaculík Jan · Vácha Marek · Valdrová Jana · Vančurová Martina · Vavruška Dalibor · Věchet Martin Geronimo · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vích Tomáš · Vlach Robert · Vodrážka Mirek · Vojtěch Adam · Vojtková Michaela Trtíková · Vostrá Denisa · Výborný Marek · Vyskočil František W Walek Czeslaw · Wichterle Kamil · Wirthová Jitka · Witassek Libor Z Zádrapa Lukáš · Zajíček Zdeněk · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zelený Milan · Zeman Václav · Zima Tomáš · Zlatuška Jiří · Zouzalík Marek Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žantovský Michael · Žantovský Petr Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy