S porušováním zákonů kompromisy neuzavírám
Agentury práce patří zvláště dnes, v době ekonomické krize, k nezastupitelným nástrojům na pracovním trhu, neboť pomáhají udržovat přímé spojení mezi aktuálními potřebami firem v rámci flexibilního náboru pracovních sil, a zájemci o práci. To je základní axiom, z něhož by měly vycházet další úvahy. To, zda je jejich počet ve výši 2 200 na českém trhu příliš vysoký, je diskutabilní argument. Stejně jako srovnávání s okolními zeměmi, či průměrem Evropské unie.
Vždy jsem byl zastáncem co nejvíce konkurence, protože pouze ta je schopna oddělit zrno od plev. Zvýšená regulace a omezení vstupu na trh ještě nikdy samo o sobě vyšší kvalitu služeb a tržní nabídku zákazníkům nepřinesly.
Nezastírám ovšem zároveň, že některé z těchto agentur porušují nejrůznějším způsobem zákony. Ať se již jedná o pracovně právní vztahy, či dokonce, a to je ještě závažnější, o omezování osobní svobody, a různé další formy čistě kriminální činnosti, které se dotýkají občanských a lidských práv zájemců o práci. MPSV o problému ví, a bere jej naprosto vážně. Jenom za loňský rok úřady práce prověřily 674 agentur a uložily jim 153 pokut ve výši 22,3 milionu Kč. Oblastní inspektoráty práce provedly 85 kontrol agentur práce a v přímé souvislosti s nimi 72 kontrol u jejich uživatelů.
Kontroly zjistily jak nelegální zaměstnávání cizinců, tak porušování pracovněprávních předpisů. Za sebe mohu sdělit, že jak letos, tak v příštím roce kontroly činností agentur práce zesílí. Posíleny budou také zákonné nástroje ke kontrole pracovních agentur, vláda již přijala návrh novely zpřísňující právní úpravu povolování a odejímání povolení ke zprostředkování zaměstnání. Jedná se o opatření, které má směřovat k tomu, aby povolení ke zprostředkování zaměstnání bylo vydáváno pouze takovým subjektům, které mají dostatečný morální kredit pro provozování této činnosti a jejichž předchozí jednání nenasvědčuje tomu, že by se jednalo o subjekty porušující práva třetích osob či nerespektující rozhodnutí státních orgánů. V oblasti zprostředkování zaměstnání je třeba mít na paměti tu skutečnost, že zprostředkovatelský subjekt by měl být dostatečným garantem pro své klienty zejména v oblasti zajištění jejich práv jako je zajištění zaměstnání v souladu s platnou právní úpravou, řádné a včasné vyplácení mzdy, dodržování zákonných podmínek v oblasti pracovně právní.
Rozšířením důvodů pro odejmutí povolení ke zprostředkování zaměstnání bude Ministerstvu práce a sociálních věcí umožněno zasáhnout v těch případech, kdy agentura práce jako zaměstnavatel neplní své povinnosti, které jí vyplývají ze zákona. Jedná se například o situace, kdy agentura práce umožní výkon nelegální práce, opakovaně neplní svou oznamovací povinnost apod. Zároveň je však třeba dát agentuře práce časový prostor
pro řádné ukončení pracovněprávních vztahů a vypořádání závazků zejména vůči jejím zaměstnancům.
Orgány státu ale mohou odvést jenom část práce při odhalování nepoctivých agentur. Neméně důležitá je informační součinnost s účastníky na trhu. To znamená poctivé agentury, které dodržují zákony, zájemce o práci, ale i další osoby, jako jsou odbory. Pořad České televize „Máte slovo“ (odvysílaný 30. 9. 2010) se byť okrajově o agenturách práce zmiňoval. Zarazilo mne, že přítomný zástupce odborů v televizní debatě tvrdil, že má informace o nelegální činnosti některých pracovních agentur ve spolupráci se zaměstnanci úřadů práce, aniž by byl schopen toto závažné obvinění jakkoli konkretizovat. A proto rád na závěr tohoto sloupku vyzvu každého, kdo má informaci o porušování zákonů některými pracovními agenturami ve spolupráci s pracovníky úřadů práce, ať ji sdělí klidně přímo na Ministerstvo práce a sociálních věcí, anonymitu mu mohu zajistit. Nepochybuji, že naprostá většina z nich jsou poctiví státní úředníci, a jakékoli nepodložené obvinění je jejich urážkou. Zároveň si ovšem uvědomuji, že osobní selhání jednotlivců nelze nikdy zcela eliminovat. Odmítám však, aby z politicky či jinak motivovaných záměrů byla plošně obviňována celá skupina občanů.
Vždy jsem byl zastáncem co nejvíce konkurence, protože pouze ta je schopna oddělit zrno od plev. Zvýšená regulace a omezení vstupu na trh ještě nikdy samo o sobě vyšší kvalitu služeb a tržní nabídku zákazníkům nepřinesly.
Nezastírám ovšem zároveň, že některé z těchto agentur porušují nejrůznějším způsobem zákony. Ať se již jedná o pracovně právní vztahy, či dokonce, a to je ještě závažnější, o omezování osobní svobody, a různé další formy čistě kriminální činnosti, které se dotýkají občanských a lidských práv zájemců o práci. MPSV o problému ví, a bere jej naprosto vážně. Jenom za loňský rok úřady práce prověřily 674 agentur a uložily jim 153 pokut ve výši 22,3 milionu Kč. Oblastní inspektoráty práce provedly 85 kontrol agentur práce a v přímé souvislosti s nimi 72 kontrol u jejich uživatelů.
Kontroly zjistily jak nelegální zaměstnávání cizinců, tak porušování pracovněprávních předpisů. Za sebe mohu sdělit, že jak letos, tak v příštím roce kontroly činností agentur práce zesílí. Posíleny budou také zákonné nástroje ke kontrole pracovních agentur, vláda již přijala návrh novely zpřísňující právní úpravu povolování a odejímání povolení ke zprostředkování zaměstnání. Jedná se o opatření, které má směřovat k tomu, aby povolení ke zprostředkování zaměstnání bylo vydáváno pouze takovým subjektům, které mají dostatečný morální kredit pro provozování této činnosti a jejichž předchozí jednání nenasvědčuje tomu, že by se jednalo o subjekty porušující práva třetích osob či nerespektující rozhodnutí státních orgánů. V oblasti zprostředkování zaměstnání je třeba mít na paměti tu skutečnost, že zprostředkovatelský subjekt by měl být dostatečným garantem pro své klienty zejména v oblasti zajištění jejich práv jako je zajištění zaměstnání v souladu s platnou právní úpravou, řádné a včasné vyplácení mzdy, dodržování zákonných podmínek v oblasti pracovně právní.
Rozšířením důvodů pro odejmutí povolení ke zprostředkování zaměstnání bude Ministerstvu práce a sociálních věcí umožněno zasáhnout v těch případech, kdy agentura práce jako zaměstnavatel neplní své povinnosti, které jí vyplývají ze zákona. Jedná se například o situace, kdy agentura práce umožní výkon nelegální práce, opakovaně neplní svou oznamovací povinnost apod. Zároveň je však třeba dát agentuře práce časový prostor
pro řádné ukončení pracovněprávních vztahů a vypořádání závazků zejména vůči jejím zaměstnancům.
Orgány státu ale mohou odvést jenom část práce při odhalování nepoctivých agentur. Neméně důležitá je informační součinnost s účastníky na trhu. To znamená poctivé agentury, které dodržují zákony, zájemce o práci, ale i další osoby, jako jsou odbory. Pořad České televize „Máte slovo“ (odvysílaný 30. 9. 2010) se byť okrajově o agenturách práce zmiňoval. Zarazilo mne, že přítomný zástupce odborů v televizní debatě tvrdil, že má informace o nelegální činnosti některých pracovních agentur ve spolupráci se zaměstnanci úřadů práce, aniž by byl schopen toto závažné obvinění jakkoli konkretizovat. A proto rád na závěr tohoto sloupku vyzvu každého, kdo má informaci o porušování zákonů některými pracovními agenturami ve spolupráci s pracovníky úřadů práce, ať ji sdělí klidně přímo na Ministerstvo práce a sociálních věcí, anonymitu mu mohu zajistit. Nepochybuji, že naprostá většina z nich jsou poctiví státní úředníci, a jakékoli nepodložené obvinění je jejich urážkou. Zároveň si ovšem uvědomuji, že osobní selhání jednotlivců nelze nikdy zcela eliminovat. Odmítám však, aby z politicky či jinak motivovaných záměrů byla plošně obviňována celá skupina občanů.