Začarovaný kruh umění

07. 06. 2012 | 15:58
Přečteno 2849 krát
Proč to na poli českého výtvarného umění pořád drhne? Odkud se berou problémy mezi galeristou, umělcem, kurátorem, sběratelem? Je kamenem úrazu jen nedostatek financí, nebo je pes zakopaný jinde?

Jako nezávislá kurátorka výstav se na scéně současného výtvarného umění angažuji od roku 2004, což je dost dlouho na to, abych znala zákulisí svého oboru, a zároveň ještě ne tak dlouho, abych byla jeho stavem frustrovaná. I když, trochu přece. A o tom je tento příspěvek.

Když se člověk porozhlédne po tom, jak umělecký provoz funguje v zahraničí, když si přečte Thompsonovu knihu Jak prodat vycpaného žraloka za 12 milionů dolarů nebo nejnovější Cunninghamův román z galerijního prostředí Za soumraku, říká si: proč to jinde jde a u nás ne? Proč u nás ten kruh nefunguje, copak je začarovaný? A nakonec: jak ho zlepšit?
Situace se má totiž takto: umělecké školy každoročně vyplivnou desítky, stovky studentů uměleckých oborů, kteří mají dojem, že jsou jedineční, že se o jejich tvorbu porvou výstavní instituce i soukromé galerie. Výstavní instituce si ale raději počkají, až je prověří čas – a mají recht, víc než polovina z čerstvých absolventů o dva roky později už netvoří, nýbrž sedí v reklamních agenturách a zpracovává zakázky. Galerie svůj draze financovaný prostor také raději zapůjčí známějším jménům - u nich je alespoň nějaká šance, že přilákají sběratele, který něco zakoupí. Jenže klient jde raději do umělcova ateliéru, není přece blázen, aby za dílo utrácel o zhruba třetinu galerijní provize víc, když jej může mít levněji přímo od autora, navíc s přidanou hodnotou – prožitkem z osobního kontaktu s „tvůrcem.“ Najít ho není ve věku internetu, kdy má každý z umělců své webovky, žádný problém. Galerie tak vznikají a zase krachují jedna za druhou, mortalita je obrovská, a ty, které byly založeny po revoluci a přežily do dnešních dnů, lze spočítat na prstech jedné ruky.

Existenci galerií by ale mohly zachránit skutečně dobré výstavy, které by upoutaly pozornost širokého publika, z nějž by tyto časem vychovaly nové sběratele umění. Jenže na přípravu dobrých výstav je zapotřebí kurátor, který není pouze teoretik, ale je i zdatný organizátor. Ale na kurátora nejsou peníze, protože do galerie si chodí lidé věci jen prohlížet, nikoliv kupovat, a navíc roli kurátora zvládne i majitel galerie. Jenže ono udělat 12 kvalitních výstav ročně a u toho se ještě starat o nájem a finanční zabezpečení personálu galerie, není jen tak. Protože kvalitní výstava se nedá zorganizovat za měsíc. Kvalitní výstavu udělá kurátor hluboce obeznámený s určitým problémem a zároveň spolupracující s dobrými umělci. Věnuje se jí třeba i rok, někdy méně, někdy více. Tráví hodiny času návštěvami ateliérů, ježděním po republice, organizačními pracemi. Pak výstavu realizuje – a jako odměnu může mít dobrý pocit ze skvěle odvedené práce. V soukromé galerii se totiž za jeho práci neplatí, protože na ni nejsou peníze, což je strategie, kterou přejaly i veřejné instituce. Nezávislý kurátor za svou práci dostane třeba, třeba… když je dobrá konstelace, tak třeba grafiku nebo malbu vystavujícího umělce (pokud to tento akceptuje). Výhrou je kurátor placený veřejnou institucí. Jenže ten je tak uondán prací na projektech a výstavách, které mu byly přiděleny z vrchu, že je dělá nerad a po pracovní době snad už žádné umění nechce raději ani vidět. Proč by měl tedy ještě připravovat výstavu pro soukromou galerii? Natož aby byl třeba ještě tak iniciativní, že by navazoval individuální kontakty se zahraničními institucemi, galeriemi, umělci. Proč by to dělal? Stejně jsme si u nás už zvykli na to, že nás významné světové výstavy míjejí (z toho vybočují čestné výjimky jako je Rudolfinum nebo DOX). Ostatně, proč by měl být třeba Miró v Praze, když si na něj český návštěvník může zajet do Paříže, to zní přece logicky, že? Osobní kontakty se zahraničím ať si dělá nezávislý kurátor, ostatně má dost času, není přece zaměstnán. Jenže nezávislý kurátor je zaměstnán alternativní prací, z níž platí složenky. A navíc: může mít jiné starosti. Výstavu, na které pracoval skoro rok, mu třeba nechtějí realizovat v galerii, s níž byl dohodnut, protože mezi zastoupenými umělci jsou i dva, o nichž se majitel galerie dozvěděl, že prodali svá díla za jeho zády, a to klientům, které získali právě díky samostatné výstavě v této galerii. To je hloupé, že? Bohužel je to ale běžná praxe. Kvůli níž ona galerie o rok později zkrachuje – škoda, měla tak odvážné plány: začít jezdit na evropské art fairy a prezentovat umělce svého okruhu!

A co granty? Ach ta nejistota. Podá se žádost, půl roku se čeká na výsledek a pak se zjistí, co už se stejně ví: že grant na celoroční provoz soukromá galerie nedostane. Ten se uděluje jen nevýdělečným výstavním prostorům, které si vedou sami umělci. Tam je ovšem věčně zavřeno, protože umělci jsou v ateliéru a pracují, a zadarmo jim výstavní prostor nikdo hlídat nechce. A granty na projekty? Ano, někdy ano – třeba konceptuálnímu umění. Klasickým médiím jako je malba nebo socha ale jen zřídka – vždyť v jejich případě jde přece o produkci lehce zpeněžitelných artefaktů, jejichž prodejem si galerie zaplatí svůj provoz…

A takhle by se dalo pokračovat, téma ještě není zdaleka vyčerpáno. Ještě jsme se nedotkli Národní galerie nebo uměleckých cen, jimiž je široká veřejnost znechucena, protože volbám poroty ani prezentovanému umění nerozumí. Jistěže ne, protože širokou veřejnost nikdy nikdo nepoučil, co má na umění vlastně oceňovat. Kolik středních škol mezi svými předměty nabízí i dějiny umění?
A u konce s otázkami nejsme, zbývá ta základní: tak jak tedy u nás docílit modelu, v němž umělecký provoz může spokojeně fungovat tak, jak je tomu na Západě? Jak to nastavit, aby umělec nemusel být zároveň prodejcem, produkčním a selfmanažerem? Aby galerista nemusel být kurátorem a edukátorem nepoučených návštěvníků? Aby nezávislý kurátor nemusel být zároveň recenzentem, výtvarným kritikem nebo dobrovolným přepravcem děl, které nakonec instaluje sám?
Bude to asi těžké, ale snad ne nemožné. Pro začátek, co kdyby všichni z nás začali dodržovat své role? Co kdyby byla konečně prosazena systémová změna, díky níž by nákup uměleckého artefaktu z galerie mohly firmy a instituce zařadit do svých nákladů? Neobchodovalo by se načerno a sběratelé by neupřednostňovali nákupy v ateliérech. Ale především – co kdyby se konečně zavedla výuka dějin umění na středních školách?


(Toto zamyšlení vzniklo díky výzvě projektu Česko hledá budoucnost)

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

Kanalnik napsal(a):

vyuka dejin umeni - ano tehdy, pokud bude skutecne zajimava az prakticka (navstevovat vystavy, osahat si dilo (pokud lze), nebo neco i vytvorit); teoreticke a nudne hodiny stravene sezenim na zidli, zapisovanim nezazivnych poznamek, je podle meho nazoru temer k nicemu ;)

zdravim!

jinak neco z me tvorby:

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=374189139311158&set=a.154289517967789.35704.154041421325932&type=3&theater
07. 06. 2012 | 17:00

-Michal Macek napsal(a):

a co budes robit v civile?
kunsthistorii...
a co je to take?
dejiny umeni
dejiny umenia?poznam...mame u nas v trencine take stare hradby..
jak stare?
neviem...druhe ,tretie storocie...

:))
07. 06. 2012 | 17:12

gaia napsal(a):

na některých školách se dějiny umění vyučují, jako volitelný seminář.

Proč to ale nutit každému a povinně? Co by to přineslo těm, které to nezajímá?
Kolik umění si asi za svůj život nakoupí běžný člověk? Např. do 2+1, kolik se vejde obrazů a soch.

Vždy budou převládat lidi, co půjdou na výstavu se jen koukat, ale proč by to měli tahat i domů? Aby se jim pak na tom usazoval prach a sraly na to mouchy jak na obraz císaře v hospodě u Palivců?

Ale je fakt, že kdyby Rath nechal u Pancové nějaký obraz,třeba svého synka nebo nějakého pacoše, mohl nyní tvrdit, že ho prodal a nemusel být ve vazbě.
07. 06. 2012 | 19:09

gaia napsal(a):

přes umění se dá vyprat spoustu špinavých peněz. A nákupy obrazů, kdyby firmy mohly dát do nákladů?

To už by daňové úniky byly úplně netrestatelné. Asi by daně neplatil nikdo.
07. 06. 2012 | 19:13

Dagmar napsal(a):

Redakce, pane Libore Stejskale,

patřila jsem ke kritikům článků paní Gabriely Kontra, ale důvod jejich zmizení, stejně jako zmizení diskuse pod nimi, bych si dovolila požadovat, a to důrazně požadovat, vysvětlit. Nemíním soudit bez informací. Proto se také informací dožaduji.

Děkuji za pokud možno rychlou odpověď. Dagmar
07. 06. 2012 | 20:32

Michal Macek napsal(a):

Dagmar

jak to tu tak znam tak tipuju ze o stazeni pozadala pani kontra :)
07. 06. 2012 | 20:59

Dagmar napsal(a):

Michal Macek

Máte pravdu, už tam visí vysvětlení pana Stejskala. D.
07. 06. 2012 | 21:03

Papouch napsal(a):

Popisovaný obchodní model už je víceméně mrtvý, a to i v západní Evropě, od časů Kahnweilera se přeci jen mnoho změnilo. Autorka není zdaleka první kdo podobný "objev" udělal, teď ji čeká další meta - opatřit si vysokopříjmového manžela, který bude mít pro její koníček pochopení.
07. 06. 2012 | 22:58

Medard napsal(a):

neviditelná ruka trhu je sviňa.
08. 06. 2012 | 06:42

Groessling napsal(a):

Kanálníku, podíval jsem se na ten Facebook, mám jenom jednu otázku.
Umíte obyčejnou tužkou nakreslit realistický portrét ? Jinými slovy máte za sebou úspěšně absolvované řemeslné školení základů kresby a malby ?
08. 06. 2012 | 09:29

Carlos V. napsal(a):

Až roztomilý lobbying. Děti na středních školách nemají co dělat, přidejme jim dějiny umění.

A ty, daňový poplatníku, připrav se na škrty, budou se platit učitelé dějin umění a navíc se sníží daně z příjmů firem.

Každý chce žít. Nechte žit jiné a nenuťe stát brát jim, co jejich jest. Spíš se snažte, aby oni občané vám chtěli platit sami přímo.
08. 06. 2012 | 11:30

Propanbutan napsal(a):

Nemá a je to znát. Prvoplánové a šablonovité patlanice k pohledání.
08. 06. 2012 | 11:56

honolulu napsal(a):

PROTESTUJI !
Blondynka pani Gabriela zmizela. Oikofobiste ji sezrali.
Uz vidim Stejskala jak stoji v Bay of Fundy a chysta se curat proti oceanu.
08. 06. 2012 | 15:29

Luba napsal(a):

Umělecký artefakt,
aneb angažované U.S.- umění z roku 1871 ilustrující církevní restituce v České republice r. 2012:

http://www.yale.edu/glc/images/1106b.jpg
08. 06. 2012 | 15:32

český maloměšťák napsal(a):

" umělecký provoz"
Hezký termín. Teď už jenom dopravní předpisy , rozmístit značky, nějaký ten kurz BESIPu a náruč otevřená ve směru grantů a daňových zpronevěr /sponzorské dary/.
Situace nikdy tak nebyla lepší.

Nějaký " umělec" prý vrtá dírky do rezavých plechových přízraků v Ostravě , které si údajně činí nárok na peníze daňových poplatníků . Coby další muzeální přírůstek a takto dokumentační artefakt o poměrech v zemi, kde zítra již znamená včera.

No - já vždycky tvrdil, že dobrý příklad infantilního chování je vhodný k následování - neb se tím duše osvobozuje od jha přemýšlení.
"Soul´s Liberation"

http://www.youtube.com/watch?v=2RSLKYkj3Vo&feature=fvwrel
08. 06. 2012 | 15:38

honolulu napsal(a):

Dagmar,
cela ta Vase parta Oikofobu vcetne Vas, jsou mentalne postizeni zebracci, kteri potrebuji specialni ochranu velkeho cenzora.

Ted bude nuda, kdyz je nad vami ochrany destnik vy ubozatka.
Diskuze s vami bude vzajemne vase plezprdelkovani, papouskovani a OZVENA vaseho mentalniho rihani a prdeni.
Je lepsi jit k vode. Specialni ochrana vas specialne degraduje.
08. 06. 2012 | 15:43

jepice napsal(a):

Ani se mi nechce věřit, že se autorka pohybovala osm let v prostředí výtvarného umění jako profesionál. Spíš se mi zdá, že v něm zmateně a nešťastně těkala. Smetla tu na jednu hromádku obchodníky s uměním, kteří udělají i pár výstav v roce, s výstavními síněmi, pro které je prodej umění víceméně doplňkovým zdrojem příjmů, i s institucemi toho typu, které se jinde ve světě nazývají "museum of art" a pro něž je kromě výstavní praxe stěžejní činností budování sbírky. Těch prvních tu je, jak se domnívám, právě tolik, kolik jich český trh s uměním unese, ani těch dalších podle mne není málo, srovnám-li to se zahraničím.
Ono je opravdu na pováženou myslet si, že se nezávislý kurátor bude toulat jak to ptáče v celém tomto prostoru a hlavně že o něj bude na všech stranách zájem, aniž by se musel zavázat dělat i ty méně zábavné věci, které jsou pro ostatní lidi, co v oboru makají, úplnou samozřejmostí.
Postavení umělců, které autorka do své litanie taky zapletla, je něco podobného. Když se dali na vojnu /vybrali si výtvarnou školu a chtějí se živit uměním/, musí bojovat a nebrečet, jak je na ně svět zlý.
08. 06. 2012 | 15:50

Luba napsal(a):

lulu,
pan Stejskal články o oikofobii a xenofilii smazal na přání paní Gabriely Kontra, protože nebyly její.

Nějaký hákoš jí prolomil heslo a publikoval své slátaniny, které jste si tak oblíbil, pod jejím jménem.
08. 06. 2012 | 15:52

Fialenka napsal(a):

Groessling

to musí umět i impresionista?
08. 06. 2012 | 16:17

Fialenka napsal(a):

Groesslingu

... odpovím si sama. Asi ano, jinak byste se neptal :-)
08. 06. 2012 | 16:30

honolulu napsal(a):

Lubo, kriva hubo !
Ten "hakos" napsal pravdu o Oikofobii a Xenofilii.
Ideologicky vas zdeptal a udelal z vas chudacky.
Prohrali jste s hanbou.
08. 06. 2012 | 17:20

Grőssling napsal(a):

Fialenko,
perfektně zvládnuté řemeslo je i v umění základ. Pokud je to jenom to perfektní řemeslo, bez obsahu, potom jde většinou o manýru. Ideální je samozřejmě soulad obojího.V poslední době mi připadá, že za umění je prohlašováno cokoliv. Nemohu se s tím srovnat.
08. 06. 2012 | 17:23

český maloměšťák napsal(a):

lulu /ze staré známosti dovoluji si toto familiérní oslovení taktéž/
Háknout někomu blog a napsat tam cosi pod jeho jménem - je jedním z nejzvrhlejších způsobů propagandy.
Fanoušci tohoto bývají také zhusta zvrhlíky.

P.S. Tvrzení či hodnocení těchto je pak třeba považovati rovněž za zvrhlé. /prohrali jste s hanbou/

Hezký den. :D
08. 06. 2012 | 17:27

Grőssling napsal(a):

Fialenka napsala,
to musí umět i impresionista ?

Pošťouchlo Vás asi když jsem napsal : impresionismus v umění považuji za lehce podřadnou etapu v malířství a hudbě .
Na blogovém webu přítele Vlka v článku :

http://vlkovobloguje.wordpress.com/2012/06/06/proc-se-ceske-elity-chovaji-k-rusku-tak-jak-se-chovaji/#more-929894

Reagoval jsem jenom na diskusní příspěvek paní Sylvy, která
pod článkem mimo jiné napsala :

Pokud ale máte POCIT, že naším vzorem by měl být autoritářský putinovský mafiánský kapitalismus, O.K

Lidé reagují myslím ve třech úrovních, té nejnižší reflexivně, té vyšší citově a nejvyšší rozumově.

Impresionismus dostal prý název podle obrazu Clauda Moneta, Imprese, východ slunce, takže, vjem, nálada při východu slunce. Takže umění vyžívající se druhým stupněm lidského vnímání. Jakkoliv se za obrazy impresionistů platí stovky milionů a jejich výstavy jsou dnes vždy úspěšný kasamač, mají daleko k nejvyššímu levelu lidského vnímání a už vůbec nic společného s uměním duchovním.
08. 06. 2012 | 17:43

honolulu napsal(a):

Predstav si tencokydo/ malomestaku, ze SOUHLASIM (17:27) !
T.j. lumparna psat pod ukradenym jmenem, ale tak chytre nikdy nikdo nepsal ! Ceho se boji aby vystoupil do popredi a proc si vybral prave p. Gabrielu ?

At uz to byl kdokoliv, tak jeho psani bylo vystizne a Tebe popsal briliantne, kdyz psal o tvojich NEDOSTATCICH,
Oikofobe.

Pane Stejskal,
jedu v lete pryc a nechci, aby nekdo psal pod mojim nickem - honolulu.
Chci Vas poprosit, aby jste vse mazal po cervenci 4. pod mojim nickem, dokud nedostanete pohlednici po mem navratu do Vaseho offisu. (Nebude to z Ohia.) Dekuji Vam predem pane censore.
(Dnes je lepsi jit k vode.)
08. 06. 2012 | 20:04

Dagmar napsal(a):

honolulu 08. 06. 2012 | 15:43
I když se chráním na sprosté výpady odpovídat, neboť "obcováním se Zlým se sám stáváš zlým" ve vašem případě udělám výjimku.

Že příspěvky zmizely jsem včera objevila s nickem "neo" asi jako první. Proto jsem napsala na několik jiných blogů dotaz, který si můžete přečíst výše (07. 06. 2012 | 20:32). I když jsem patřila ke kritikům obou článků a to zejména pro jejich velmi nízkou věcnou a formulační úrověň, pokud by se ukázalo, že byly smazány na základě "pozdní cenzury", byla bych také první, kdo by proti tomu protestoval. Zejména pro diskusi pod nimi. Pan Stejkal mi na redakčním blogu (můžete si to nalézt) odpověděl, vysvětlil co se stalo a proč příspěvky na žádost paní Kontra smazal (viz Luba 08. 06. 2012 | 15:52).

Vysvětlení spolu s diskusí viselo na jejím blogu ještě včera v pozdních nočních hodinách. Velmi jsem ocenila, že "Luba" se paní Gabriele omluvil. K jeho omluvě jsem se připojila. Dnes k polednímu, když jsem se na Aktuálně cz. dostala, zmizela i disuse pod smazanými nicky a vysvětlení admina. Celkem logicky. Vůbec se té sympatické paní Kontra nedivím, že po takové zkušenosti je na svém blogu mít nechtěla.

Víte honolulu. Než někoho osočím nebo odsoudím, mám ve zvyku si opatřit informace. Pokud nemám relevantní informace, soudů se raději zdržím.

Tož tak.
08. 06. 2012 | 21:25

honolulu napsal(a):

Pani Dagmar,
potesilo me, ze jste si vsimla mojich kvalit a udela v mem pripade vyjimku.
Takze, mi zde mame anonyma, ktery pise lepe nez druzi bloqeri a ma hluboke znalosti o nemocech mozku a psychologie.
A nikdo nevi kdo to je.

A ja to nevim take a nemohu mu podekovat za svoje obohaceni...
Celou tu dobu co sem pisi a ctu Aktualne CZ, tak jste vy levicaci a neo-marxiste dominovali Aktualne CZ a nadavali lidem do Nacistu a rasistu a Xenofobu. Zlehcovali jste vrazdeni belochu v Africe a my oslove jsme vas brali jako politickou opozici. Ve skutecnosti jste Oikofobove a Xenofilove vsichni.
Scarabeus, embecko, Vy, resl a Tencokyda hlavne.

Take vyslo jasne najevo, ze v Cesku je podobna cenzura jako za komousu. Tak se vzajemne "kultivujte" jak rika censor a vsichni kdakate stejne....Ten co o vas napsal pravdu se musi schovavat za nekoho druheho. Hanba, hanba, hanba !

Pripominate mi Henryho Kissingra. Misto aby jebal Goldu Meir, tak jebal Rhodesii a vycitky svedomi nema zadne. Vy delate to stejne Evrope na prikaz Bruselu. On mel kam uteci, vy nemate levicaci.
09. 06. 2012 | 00:19

honolulu napsal(a):

A Vy prestante plakat ohledne penez pro umelce pani Tuckova !
Zorganizujte umelce do skupin a at kazdy nakreli obraz tykajici se Illustrated World History. Z obrazu slozte knihu a vydejte ji !

A.J. Marks & G.I.F. Tinglay jich prodali 1/2 millionu po $ 14 za jednu. Vsichni takove knihy maji radi a kazdy rad zaplati.
Za $ 7 millionu urcite meli na strudl ve Vidni.
09. 06. 2012 | 04:21

gaia napsal(a):

honolulu

tak na to přišla už Lucie Seifertová a vydala Dějiny udatného národa českého jako leporelo a pak taky jako animované krátké filmečky. Takže už je obsazeno.
09. 06. 2012 | 09:08

Fialenka napsal(a):

Grősslingu,
nepošťouchlo mě to, protože zrovna k tomuto vlkovu článku jsem diskuzi nečetla. Mě prostě napadlo, proč by impresionista jako Paul Gauguin měl mít perfektně nastudováno realistické malování stromů, lidských postav a tváří, když maloval tak jak maloval.
I když řekla bych, že to by to měl umět a že to uměl. Je to základ, tak jak říkáte.
Jen nesouhlasím, že impresionismus (nebo expresionismus, nevím jaký je mezi tím rozdíl) je v malířství nižší level. Mně se líbí. Malíř má třeba v přírodě pocit volnosti a je jedno, jak to nakreslí. Hlavní je, aby jeho obraz vyvolal tento pocit v divákovi, který se na obraz dívá. …. Tak si vysvětluji smysl umění. Zprostředkovávat lidem harmonii a věci, které běžní lidé nevidí nebo nevnímají - ať jsou to pocity nebo bytosti.
09. 06. 2012 | 10:29

Dagmar napsal(a):

honolulu

Ponechávám stranou vaše nálepkování a vytváření obrazu "názorového" nepřítele. V tomto případě mi nestojíte za odpoveď :-)

Ale roztomilá nelogičnost, kdy se na jedné straně dovoláváte admina, aby v době vaší nepřítomnosti chránil "značku" honolulu před zneužitím jinými diskutujícími a vzápětí jeho oprávněný zásah na blogu paní Gabriely Kontra označíte za cenzuru - mne opravdu pobavila.

A na závěr mi dovolte připodotknout, že ne OBSAH, ale FORMA těch zlovolně vložených článků na blog paní Gabriely mne vedla k nesouhlasu. Nemám ráda primitivismus veškerý, všech typů, druhů, zabarvení a nátěrů. Nejhorší je ovšem primitivní lidská psychika. A protože je příroda spravedlivá, vyskytují se hlupáci ve všech rasách. A pozor. Měřeno vždy "měřily" jejich vlastní kultury.
09. 06. 2012 | 11:25

honolulu napsal(a):

Pani Dagmar,
demonstrujete popletenost priorit ! Dulezita neni FORMA, ale myslenky, obohaceni z myslenek a informace !
To, ze nekdo ukradl "znacku" Gabriela Kontra je odpuzujici.
Informace o psychickych nemocech (Oikofobie & Xenofilie) jsou velmi cenne.
Treti clanek o Zidech patril thematem do modernich dejin a ty me nechavaji lhostejnym...(Nevidim zadny rozdil mezi Nacisty a Komousi.)

Kdyby jste vy, levicaci nemeli chraneny monopol Stejskalem na prdoleni nesmyslu, tak by se autor nemusel schovavat za nekoho jineho.

Zde je jeste i jina moznost. Ze pani Gabriela byla opravdu autorkou a potom ji bylo vyhrozovano. U vas v tom prdelakove je povinnost stale myslet po predepsane politicke linii podle prani vasi vrchnosti.

Koncim z computrem za mesic. Jdu se toulat. Doufam, ze pohlidate moji znacku, abych mel moznost se Vam po navratu venovat a povznest Vas pani k vyssi civilizaci, lepsimu logictejsimu mysleni a spravnemu ohodnoceni priorit.

Pani Gaio,
Lucii Saifertovu neznam....Skoda, bylo by to asi zajimave cteni.
Vzpomnel jsme si vsak na Vas nedavno, po rozhovoru s kamosem z Floridy. Stale jsou tam hledani lide se znalosti prirody, obor ktery ucite. Zouzel je tam premnozena....
Vy jste mela uteci v mladi a po ziskani obcanstvi by jste mela daleko snazsi zivot nez vysvetlovani hodnot cikanatum ve skole....
09. 06. 2012 | 13:35

Dagmar napsal(a):

honolulu,

tak to ovšem ano. Ráda se s vámi budu bavit, pokud zachováme solidní úrověň formy a obsahu (ať žije Aristoteles!) o pořadí priorit i o hodnotách naší civilizace, které je nutné revitalizovat, abychom věděli, jak jsou pro nás životně potřebné. Že jsou tak moc potřebné, že když se jich vzdáváme, dřívě nebo později budou nahrazeny hodnatami jinými, no a proč to neříci - hodnotami, jejichž nositelem je islám.

Jste sice výstřední, ale i já jsem "mimoň" :-) Jsem spíš skeptik než levičák (levičák je blbá nálepka zrovna jako nacista, pravičák...) Moje životní hesla:

"Pochybuji, tedy jsem" (Descartes - oni ho špatně přeložili českým "myslím").

"O předložených pravdách je nutné nejdříve pochybovat a teprve potom je přijmout a zase o nich pochybovat" (autorem si dovolím být sama) :-) Snad ta hesla dosvědčí, že nálepku "skeptik" nosím právem a s hrdostí, jako správná Češka.

A o svůj "nick" se nebojte. Jako roztomilý výstředník máte nenapodobitelný styl a zaplať Bůh i humor. To je těžko napodobitelné.
09. 06. 2012 | 14:08

honolulu napsal(a):

Dagmar, (14:08)
tak to vidite pani co jste napsala - "ze Islam ma hodnoty".
Kdyby jste napsala, ze pygmis v destovych pralesich Conga budou stavet Narodni divadlo, tak bych Vam snadnej veril, nez kdyz napisete, ze Machometani maji hodnoty...
Pani nejste z rodiny Vlasty Buriana ?

Blondynko, pani Gabrielo Kontra,
v ramci krestanske pomoci bliznimu svemu nemate medicinu na Oikofobii & Xenofilii, pani Dagmar ma akutni symptomy obou nemoci. Pise o "hodnotach" Machmetanu....
Pomoc ! Utikam...Jen utek me spasi...
09. 06. 2012 | 18:57

Dagmar napsal(a):

honolulu

Neprchejte, srabe :-) Každá civiliazce, kultura má své vlastní hodnoty. Bez nich není civilizace, kultury aniž civilizovaných a kulturních lidí. Ergo kladívko i civilizace a kultura založená na islámu hodnoty vykazuje. A neklejte. Tak to prostě je. Problém je v tom, že jejich hodnoty nejsou kompatailní (slučitelné) s hodnotami, které vyznává civilizace naše. A dřív nebo později k nějaké formě konfrontace dojde. Možná, že už dochází. Takže si myslím, že bychom muslimům neměli upírat jejich hodnoty, ale rychle se postavit na obranu těch našich. Jenomže na rozdíl od těch mohametánů ty své hodnoty jaksi ani neznáme. A to je náš problém, ne jejich.
09. 06. 2012 | 19:53

honolulu napsal(a):

Pani Dagmar, (19:53)
budete-li VASIM metrem relativismu merit "hodnoty", tak budete za nejakou dobu uznavat i kulturni "hodnoty" lidozroutu. (Kanibalismus je ted prece v mode - Polynesie, Afrika, Miami, Slovensko.)

To je ten vas povestny relativismus u vas - vy multi-kulti.
To uz jste zapomnela na marxisticke poucky o spiralovitem stoupani vyvojem ? Ted vy neo-marxiste zase jedete po zadnici spiralovite dolu k relativismu a proti vyvoji....

Odkud to mate pani, tolik exentrickych uchylek ?
Neprodelala jste nahodou take tropicke horecky ? (Jako ja.)
Sverte se pani, vymyslime medicinu !
(To je strasne zlo, ta indoktrinace a skolni vychova v Cesku !
To se Vas nemohl nekdo z blizkych zastat ?)
10. 06. 2012 | 04:27

gaia napsal(a):

paní Dagmar jsem již jednou radila, aby se ve svém vlastním zájmu nad sebou zamyslela, ale musím s politováním konstatovat, že komu není rady , tomu není pomoci.
10. 06. 2012 | 08:04

český maloměšťák napsal(a):

honolulu
Kanibalismus tvrdíte ?
Hmm - neutekl jste doufám nahý ? Oblékl jste se , že ?

"Pomoc ! Utikam...Jen utek me spasi..."

http://aktualne.centrum.cz/zahranici/amerika/clanek.phtml?id=747496

....obřady, tajné kulty, astrologie, ufoni, hvězdy......katolický princ......drogy....

"Buď musel být někým zdrogovaný, nebo ho ovládla nějaká vyšší síla," prohlásila pro floridskou CBS4 News, aniž by uvedla své jméno.

---------
Ne , to byl samozřejmě jen pokus o hloupý a morbidní vtip a stejně hloupá a nemístná narážka na ten kanibalismus. Já vím, že ve vašem New Age clubu pouze v sobotu vzýváte Ufony a hvězdy a že v neděli chodíte spořádaně na katolické bohoslužby. No a marjána snad už ani neí droga, ne ?
Nicméně - honolulu, stejně by mě zajímalo - kterou že to " vyšší sílu" vlastně vzýváte vy ?
10. 06. 2012 | 10:29

Dagmar napsal(a):

honolulu

Tak dobře, žádná diskuse o hodnotách nebude. Beru na vědomí.

Přes to vám přeji pěknou neděli :-)

gaia

Udělovat nevyžádané rady je poměrně banální komunikační vada. Ale chápu vás, občas jí trpím také :-)

Také vám pěkné dny.
10. 06. 2012 | 11:34

honolulu napsal(a):

(10:29)
Zabedneny, omezeny, nevzdelanec pozorujici svet z popelnice u Ostravy, kteremu neni nikdy rozumnet co chce rici, znovu bere odvahu od certa me oslovovat.
Shtsssss ! ! !...Zmis Ty opicaku, Oikofobe / Xenofile !

Upozornuji vazene prispevkare, ze kanibalismus existuje a vzdy existoval. Je to asi mesic co byl sezran Nemec, Yachtar, ktery zastavil na spatnem ostrove v Tichomori. V Africe kmen Ndebele (zapadni Rhodesie) je povestny ritualnim kanibalismem.
V ramci multi-kulti integrace je zde proto nadeje, ze nejaky zivocich immigrant do Ostravy sezere i Malomestaka.
(Potom bude zvracet cely rok.)

Pani Dagmar,
taktickym ustupem z areny myslenek jste spravne strategicky zhodnotila Vasi neudrzitelnou situaci. Ano, jsem neporazitelny !

Nedele bude pekna, jdu k vode. Je zde 90 stupnu Fahrenhait (t.j. 30 Celsius.) Beru kufr plny pochoutek. Knihy a nekolik druhu piti.
Pani Tuckova, nechcete jet se mnou, aspon v myslenkach ? Znam daleko hezci mista nez je Brnenska prehrada. Vysvetlim Vam, jak se delaji penize, pres - Illustrated World History.
10. 06. 2012 | 19:36

Jan Mária Valt napsal(a):

Na gymnáziu Václava Hlavatého v Lounech se studenti při výtvarné výchově seznamují s uměním formou vytváření knížky o dějinách výtvarného umění. Projekt přinesl velmi zajímavé plody...

https://picasaweb.google.com/114057133194998543149/
08. 10. 2012 | 15:32

Ales napsal(a):

O osudech dětí rozhodují zločinci

Ing. Aleš Hodina
Psycholožka Alena Uváčiková, nechvalně známá svými posudky očerňujícími rozvedené táty, stojí nyní sama před soudem. Navíc vyplulo na povrch, že již dříve byla odsouzená pro jiný trestný čin. Vyhrožovala usmrcením a ublížením na zdraví soudkyni a státní zástupkyni.

Nyní je souzena pro křivou výpověď - jak jinak, než proti rozvedenému otci. O jejím řádění v rozvodových sporech se vyprávějí legendy. Z dřívějšího rozsudku nad ní se mimo jiné dočteme: „Užívá antidepresiva po dobu několika roků, přičemž se kromě těžkých depresí cítí zdráva.“

Smutné je, že psychologické posudky takových Uváčikových často rozhodují o tom, komu bude dítě svěřeno do výchovy a jak se s ním druhý rodič bude či nebude moci alespoň stýkat. Uváčiková je ale jen špičkou ledovce. I další psychologové se propůjčují k tomu, aby odstavili jednoho z rodičů od výchovy dětí. Jen při tom nevyhrožují soudkyním smrtí - o to jsou dětem nebezpečnější.

Zločiny na duši dítěte nemají sazbu v trestním zákoníku. Podílejí se na nich i sociální pracovnice, které navrhují svěření dítěte „samozřejmě do péče matky“, jež rozbila rodinu. Podílejí se na nich i soudkyně, které takové návrhy schvalují.

Jediná cesta, jak jim v tom zabránit, je nedat jim k tomu prostor. Když už se rodiče rozejdou, svěřit děti do střídavé výchovy a ponechat jim péči obou rodičů. Bez posudků, bez hledání „lepšího rodiče“ a hlavně bez možnosti štvaním proti druhému rodiči si jakkoliv pomoci.

Když tyto děti přicházely na svět, také k tomu nikdo rodičům nevystavoval posudky a nerozhodoval, jestli je lepší vajíčko, nebo spermie.
01. 01. 2013 | 22:06

Přidat komentář





Toto je ochrana proti spamu. Pro přidání komentáře prosím opište dvě anglická slova z obrázku níže do políčka pod nimi. Nápovědu a další podrobnosti o této metodě, která zároveň digitalizuje knihy, najdete v článku Dost bylo spamu, zavádíme reCAPTCHA na našem blogu.



reklama
 

Blogeři abecedně

A Alvarová Alexandra · Antoš Marek B Balabán Miloš · Bálek Jindřich · Bárta Vít · Bartlová Milena · Bečková Kateřina · Bednář Miloslav · Bednář Ondřej · Bělobrádek Pavel · Bém Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bezděková Iva · Bielinová Petra · Bízková Rut · Blaževič Igor · Bobek Miroslav · Boučková Tereza · Boudal Jiří · Bratinka Pavel · Brixi Hana · Brom Zdeněk · Burian Jan · Bursík Martin C Candole James de · Cepl Vojtěch · Co čteme, posloucháme, na co se díváme...  · Cvrček Václav Č Čarnogurský Ján · Čermák Luděk · Černý Jan · Čipera Erik · Čtenářův blog D Dienstbier Jiří · Dlouhý Vladimír · Dolejš Jiří · Drábek Jaromír · Drobek Aleš · Dvořáková Vladimíra F Fajt Jiří · Farský Jan · Fischer Jan G García Dania Virgen · Gazdík Petr · Gelbart Petra · Glatzová Vladimíra H Haas Tomáš · Hamáček Jan · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Havel Petr · Havelka Radek · Havlík Petr · Hebnar Jan · Heller Šimon · Hesová Zora · Hlaváček Petr · Hnízdil Jan · Hollan Matěj · Holmerová Iva · Holomek Karel · Holub Petr · Honsová Dagmar · Honzák Radkin · Horký Petr · Horváth Drahomír Radek · Hořejší Václav · Hovorka Ludvík · Hradilková Jana · Hvížďala Karel CH Chmelař Aleš · Chromý Heřman J Janeček Karel · Janeček Vít · Janouch František · Jarolímek Martin · Jašurek Miroslav · John Radek · Jukl Ivan · Just Jiří · Just Vladimír K Kadlec Petr · Kalhousová Irena · Kalousek Miroslav · Kasl Jan · Klan Petr · Klaus Václav · Klepal Jakub · Klíma Vít · Klvaňa Tomáš · Koenigsmark Alex · Kohout Pavel · Komárek Michal · Komárek Stanislav · Königsmarková Ivana · Kopač Petr · Kopecký Pavel · Kopeček Lubomír · Košák Pavel · Kotecký Vojtěch · Kotišová Miluš · Koubenec Vladimír · Koudelka Zdeněk · Kožušník Edvard · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Krištof Roman · Krnáčová Adriana · Krůta Jan · Křeček Stanislav · Kubát Ondřej · Kubr Milan · Kudrna Zdeněk · Kuchař Jaroslav · Kuras Benjamin · Kuták Aleš · Kužílek Oldřich L Lipold Jan · Liška Ondřej · Lomová Olga · Lorencová Jana M MacLeod Sian · Macháček Martin · Máchalová Jana · Makovcová Jana · Malinová Hana · Marksová-Tominová Michaela · Matoušek Karel · Metelka Ladislav · Mihovičová Jana · Michálek Libor · Michl Aleš · Miller Robert · Minařík Petr · Mleziva Jan-Michal · Moldan Bedřich · Müller Zdeněk · Müllerová Ludmila · Münich Daniel N Navrátil Vojtěch · NetClub 2013 · Novák Martin P Papirnik Vladimira · Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Payne Jan · Pecák Radek · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Peychl Ivan · Phan Viet · Pikora Vladimír · Pírko Štěpán · Poc Pavel · Pohled zblízka · Pohledy světových lídrů · Polák Milan · Potůček Martin · Pražskej blog · Procházka Adam · Pultarová Tereza R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rath David · Redakce Aktuálně.cz  · Rezková Alice · Robejšek Petr · Roithová Zuzana · Rusnok Jiří · Růžička Michal · Rychlík Jan Ř Říha Miloš S Sedláček Tomáš · Sedlák Martin · Sedlák Vojtěch · Shanaáh Šádí · Schmidt Hans-Jörg · Schwarzenberg Karel · Skuhrovec Jiří · Slimáková Margit · Sobotka Bohuslav · Sobotka Přemysl · Sokačová Linda · Sokol Tomáš · Sportbar · Spurný Matěj · Stehlíková Džamila · Stejskal Libor · Stránský Martin Jan · Suchánek Jan · Svárovská Gabriela · Svoboda Bohuslav · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syková Eva Š Šilerová Jana · Šimáček Martin · Škop Michal · Šmíd Milan · Špicar Radek · Špidla Vladimír · Špinková Martina · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štěpánová Jana · Štern Jan · Švejnar Jan T Tejc Jeroným · Tejkalová N. Alice · Telička Pavel · Tolasz Radim · Tomášek Pavel · Tomský Alexander · Tošovský Michal · Tožička Tomáš · Tučková Kateřina · Tutter Jiří U Urban Jan · Urban Václav V Vácha Marek · Vančura Martin · Vášáryová Magdaléna · Veis Jaroslav · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vileta Petr · Vlach Robert · Vondrouš Daniel W Wagenknecht Lukáš · Wagnerová Eliška · Wheeler Adrian · Wichterle Kamil Z Zahálková Marcela · Zahradil Jan · Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zděnek Michal · Ze šuplíku · Zelený Milan · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žaloudík Jan Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy
 
 
Aktuálně.cz

První čistě online deník v České republice · Držitel ceny Křišťálová lupa za internetový projekt roku

Partneři: ReutersČTK

1999 – 2013 © centrum holdings O nás | Volná místa | Reklama | Všeobecné podmínky | Nápověda | Služby firmám

Jakékoliv užití obsahu, včetně převzetí článků je bez souhlasu centrum holdings zapovězeno.

Provozováno s využitím redakčního systému Nucleus pod licencí GNU GPL