Boj s korupcí aneb hra na schovávanou
To znáte tu hru na schovávanou, před pikolou za pikolou nikdo nesmi stát..., kdo tu hru na boj s korupcí nebude hrát, ten končí...
Předvolební boj probíhá na principu nekonečného omílání starých bojů, never ending story o starých politických tématech, léta neřešených, s novou strategií. Pokud jde o korupci, poslední týdny nám ukazují, že si z nás zase politici dělají srandu. Posledním hitem je hra na schovávanou. Probíhá to tak, že různí aktéři, většinou s hromadami másla na hlavě, kteří léta měli na to, aby s tou korupcí bojovali na férovku, nečinili ! a teď před volbami všem na očích, světe div se, proklamují každý sám za sebe „tou svojí“ vybranou kauzou svoji hrdinnou válku s korupcí. Tleskám !
Ministr financí Eduard Janota začal vymetat pavučiny a dělá ordnung, alespoň to tak vypadá. Auditem z jeho rozhodnutí projdou největší společnosti ovládané státem a jím dosazených představenstev a dozorčích rad. Dojde tak na ČEZ, ČEPS, MERO, ČEPRO, České aerolinie, Letiště Praha a dostane se také asi na tragické České dráhy a smutné Lesy České republiky, o které se minulý týden též začal tak jímavě starostlivě zajímat Bohuslav Sobotka v článku „Fišerova vláda kamarádům s láskou“. Škoda, že se nezajímal dříve, když tak dlouho má povědomost o tom, jak to s hospodařením v těch českých luzích, hájích a oborách stojí za prd.
Záměrem auditu podle Eduarda Janoty, je oddělit politiku od hospodaření v těchto firmách a má se tak stát ještě do voleb, zpráva z auditu by měla být hotova do 15. dubna. Auditem zadaným společnosti Industrial Advisors bude přezkoumávána výše platů vedení ve společnostech, t.j. členů představenstva a dozorčích rad, jakož i kompetentnost personálního obsazení. Pokud jde o výše platů, vyjádřil se ministr Janota, že vezme platy do výše srovnatelných platů za obdobné posty v Německu, což přiblížil na příkladu: "Pokud se zjistí, že třeba 500 tisíc měsíčně, které má šéf Českých drah Petr Žaluda, odpovídá příjmům ředitele německé železnice, tak ať je bere dál. Pokud budou ale někde odměny přehnaně vysoké, budeme se snažit ještě na valných hromadách v květnu prosadit změny."
I když mi toto přijde jako obzvláštní perla, ponechávám stranou zamyšlení, zda u nás máme dráhy podobného rozsahu, délky, šířky a bystrozrakosti, neboli rozsahu, výbavy a výkonnosti, a pravděpodobně si vedou podobně úspěšně či neúspěšně jako dráhy Německé, a tudíž i platy by vcelku mohly být podobně zasloužené a srovnatelné?, inu, proč ne.
Ve všech případech bezprecedentně špatného hospodaření se svěřeným státním majetkem, kdy ztráty jdou do miliard, chtělo by se mi zvolat, konečně! Úmysl ministra financí zdá se dobrý, ale já nejásám. Audit přijde stát zhruba na milión korun a navíc jde opět o státní zakázku zadanou bez výběrového řízení. Zákon to sice do dvou miliónů dovoluje, nicméně v tomto případě mne napadá, zda by nemělo být odpovědné to které ministerstvo, které neslo odpovědnost za státní správu jednotlivých státem ovládaných firem, respektive konkrétní jmenovití úředníci, kteří tuto správu měli přímo v popisu práce? Neměli by to uhradit odpovědní úředníci z vlastní kapsy? Dokud se audit nedobere konkrétní osobní odpovědnosti a případně i orgány činné v trestním řízení, je celý audit k prdu.
Kromě toho, myslím, že člověk nemusí být speciální auditor ani nepotřebuje křišťálovou kouli, aby z výročních zpráv za posledních několik let, které by měly být běžně dostupné na internetových stránkách jmenovaných společností se dopátral, že dluhy rostou a státní, tedy náš! majetek jde díky dosavadní správě pěkně do kopru. Kdo je ve vedení těchto společností a má v rukou tuto správu lze dohledat v obchodním rejstříku (i včetně těch dnes již neplatných zápisů, asi každý ví, ale opakování matka moudrosti), který je volně přístupný každému a proto se zde nebudu rozepisovat, kdo kde působil či působí. Každý si může dohledat sám, o firmě ČEPS jsem se zmínila ve svém předchozím příspěvku.
Vedle toho vláda 11. ledna schválila protikorupční balíček. Jedná se o novelizace trestního řádu, trestního zákoníku a daňového řádu. Obsahem novel je zavedení institutu korunního svědka a úprava institutu spolupracujícího obviněného, úprava institutu protikorupčního agenta, oprava nechtěných důsledků přijetí trestního zákoníku. Návrh novely bude následně dlouze projednáván ve sněmovně a stane se dobrým nástrojem předvolebního politického boje.
Dílčí zjištění auditů a změny legislativy nevidím jako zvláště významné pro trvalé udržitelné systémové změny k lepším zítřkům. Největší problém totiž nespatřuji v nedostatečných zákonech a legislativních nástrojích na potírání korupce, ale v soustavné, léta a nadále trvající nečinnosti odpovědných úředníků, zastupitelů a orgánů v konkrétních kauzách.
Pro nás voliče je před námi nová volba a koukáme se, kdo a z koho..., a proto právě teď je potřeba se ptát. Naši volení zástupci končí volební období, budeme chtít, aby nám složili účty. Má dáti dal, slíbil, splnil, slíbil nesplnil, odchod...
Předvolební boj probíhá na principu nekonečného omílání starých bojů, never ending story o starých politických tématech, léta neřešených, s novou strategií. Pokud jde o korupci, poslední týdny nám ukazují, že si z nás zase politici dělají srandu. Posledním hitem je hra na schovávanou. Probíhá to tak, že různí aktéři, většinou s hromadami másla na hlavě, kteří léta měli na to, aby s tou korupcí bojovali na férovku, nečinili ! a teď před volbami všem na očích, světe div se, proklamují každý sám za sebe „tou svojí“ vybranou kauzou svoji hrdinnou válku s korupcí. Tleskám !
Ministr financí Eduard Janota začal vymetat pavučiny a dělá ordnung, alespoň to tak vypadá. Auditem z jeho rozhodnutí projdou největší společnosti ovládané státem a jím dosazených představenstev a dozorčích rad. Dojde tak na ČEZ, ČEPS, MERO, ČEPRO, České aerolinie, Letiště Praha a dostane se také asi na tragické České dráhy a smutné Lesy České republiky, o které se minulý týden též začal tak jímavě starostlivě zajímat Bohuslav Sobotka v článku „Fišerova vláda kamarádům s láskou“. Škoda, že se nezajímal dříve, když tak dlouho má povědomost o tom, jak to s hospodařením v těch českých luzích, hájích a oborách stojí za prd.
Záměrem auditu podle Eduarda Janoty, je oddělit politiku od hospodaření v těchto firmách a má se tak stát ještě do voleb, zpráva z auditu by měla být hotova do 15. dubna. Auditem zadaným společnosti Industrial Advisors bude přezkoumávána výše platů vedení ve společnostech, t.j. členů představenstva a dozorčích rad, jakož i kompetentnost personálního obsazení. Pokud jde o výše platů, vyjádřil se ministr Janota, že vezme platy do výše srovnatelných platů za obdobné posty v Německu, což přiblížil na příkladu: "Pokud se zjistí, že třeba 500 tisíc měsíčně, které má šéf Českých drah Petr Žaluda, odpovídá příjmům ředitele německé železnice, tak ať je bere dál. Pokud budou ale někde odměny přehnaně vysoké, budeme se snažit ještě na valných hromadách v květnu prosadit změny."
I když mi toto přijde jako obzvláštní perla, ponechávám stranou zamyšlení, zda u nás máme dráhy podobného rozsahu, délky, šířky a bystrozrakosti, neboli rozsahu, výbavy a výkonnosti, a pravděpodobně si vedou podobně úspěšně či neúspěšně jako dráhy Německé, a tudíž i platy by vcelku mohly být podobně zasloužené a srovnatelné?, inu, proč ne.
Ve všech případech bezprecedentně špatného hospodaření se svěřeným státním majetkem, kdy ztráty jdou do miliard, chtělo by se mi zvolat, konečně! Úmysl ministra financí zdá se dobrý, ale já nejásám. Audit přijde stát zhruba na milión korun a navíc jde opět o státní zakázku zadanou bez výběrového řízení. Zákon to sice do dvou miliónů dovoluje, nicméně v tomto případě mne napadá, zda by nemělo být odpovědné to které ministerstvo, které neslo odpovědnost za státní správu jednotlivých státem ovládaných firem, respektive konkrétní jmenovití úředníci, kteří tuto správu měli přímo v popisu práce? Neměli by to uhradit odpovědní úředníci z vlastní kapsy? Dokud se audit nedobere konkrétní osobní odpovědnosti a případně i orgány činné v trestním řízení, je celý audit k prdu.
Kromě toho, myslím, že člověk nemusí být speciální auditor ani nepotřebuje křišťálovou kouli, aby z výročních zpráv za posledních několik let, které by měly být běžně dostupné na internetových stránkách jmenovaných společností se dopátral, že dluhy rostou a státní, tedy náš! majetek jde díky dosavadní správě pěkně do kopru. Kdo je ve vedení těchto společností a má v rukou tuto správu lze dohledat v obchodním rejstříku (i včetně těch dnes již neplatných zápisů, asi každý ví, ale opakování matka moudrosti), který je volně přístupný každému a proto se zde nebudu rozepisovat, kdo kde působil či působí. Každý si může dohledat sám, o firmě ČEPS jsem se zmínila ve svém předchozím příspěvku.
Vedle toho vláda 11. ledna schválila protikorupční balíček. Jedná se o novelizace trestního řádu, trestního zákoníku a daňového řádu. Obsahem novel je zavedení institutu korunního svědka a úprava institutu spolupracujícího obviněného, úprava institutu protikorupčního agenta, oprava nechtěných důsledků přijetí trestního zákoníku. Návrh novely bude následně dlouze projednáván ve sněmovně a stane se dobrým nástrojem předvolebního politického boje.
Dílčí zjištění auditů a změny legislativy nevidím jako zvláště významné pro trvalé udržitelné systémové změny k lepším zítřkům. Největší problém totiž nespatřuji v nedostatečných zákonech a legislativních nástrojích na potírání korupce, ale v soustavné, léta a nadále trvající nečinnosti odpovědných úředníků, zastupitelů a orgánů v konkrétních kauzách.
Pro nás voliče je před námi nová volba a koukáme se, kdo a z koho..., a proto právě teď je potřeba se ptát. Naši volení zástupci končí volební období, budeme chtít, aby nám složili účty. Má dáti dal, slíbil, splnil, slíbil nesplnil, odchod...