Společenstvo obětí

22. 12. 2009 | 13:41
Přečteno 8210 krát
Minulý měsíc rozhodl italský soud, že Alžířan Abdelmalek Bayout bude za vraždu ve vězení osm let a dva měsíce, o rok méně než jak zněl původní rozsudek, neboť po sérii genetických vyšetření vzal soud v potaz špatné geny obviněného.

Celá kauza není náhodná a je součástí dlouhodobého trendu: ze společnosti odpovědných lidí se stáváme společenstvím obětí.

Individuovaní hrdinové minulosti, králové, papežové nebo šlechtici byli často dobří a často zlí, ale svých hříchů si bez výjimky byli vědomi a věděli bez smlouvání, že po smrti je po zásluze čeká nebe nebo peklo. V současnosti nastal důležitý posun: stali jsme se společenstvím lidí, kteří za nic nemohou. Chyby se dějí stále, ale je to jen zřídkakdy naše vina. Moderní biologie tomuto posunu výrazně napomohla.

Dva důležití hráči, kteří ovlivňují naše výsledné chování jsou geny a prostředí, to víme nejméně od roku 1863, kdy Francis Galton poprvé použil termín „nature – nurture“.

U člověka jen nebylo dlouho jasné, zda za vše může výchova, jak hlásal svého času behaviorismus nebo za vše geny, jak hlásá genetický determinismus dnes - nebo tak napůl. Ovšem pokud člověk není nic než průsečík genů a prostředí, pro neměřitelnou odpovědnost, méně hezkou sestru svobody již mnoho prostoru nezbývá.

Pro člověka je tradiční a pochopitelnější omluvit své chyby poukazem na prostředí a v soudních procesech se stal běžným argument, že za vše může neutěšené rodinné zázemí, dětský domov, špatní učitelé, špatné okolí nebo nesprávně nastavená společnost.

Dnes ale argumentujeme stále častěji z opačné strany – pokud soud bere v úvahu narušené rodinné prostředí a zanedbanou výchovu, neměl by podobně brát do úvahy i narušené geny? Poprvé tak bylo argumentováno již v roce 1925, v posledních desetiletích v USA v asi dvou stovkách a v Británii dvou desítkách případů. Je užitečným pokusem zadat do googlu termín „gen pro“ a nezbývá než žasnout, co vše v nás geny způsobují. Geny odpovídají za politickou volbu, religiositu, ateismus, úspěchy v investování, neúspěchy v investování, ženskou nevěru, mužskou nevěru, homosexualitu, alkoholismus, návyk k nikotinu, návyk k heroinu, paměť, inteligenci, a samozřejmě za agresivní a násilnické chování. S trochou nadsázky je možno říct, že po ulicích dnes chodí bezdomovci s geny pro bezdomovectví, jsou zde alkoholici s geny pro alkoholismus, násilníci s geny pro násilnictví, akademici s geny pro inteligenci a depresívní ženy s geny pro depresi.

Závislost na drogách nebo na agresivitě se tak logicky stala nemocí, a pokud lékaři pacienta nejsou schopni vyléčit, nedá se nic dělat, pacient bude nadále agresivní. Za svoji agresivitu však může tak málo, jako může za svoji chřipku či angínu. Na vině je společnost, nebo genetická konstelace. Za geny ani za rodiče ovšem nikdo nemůže. Pokud bychom vzali rozsudek italského soudu vážně, měli bychom s britským genetikem Steve Jonesem žádat snížení trestů pro všechny muže, neboť za 90 % vražd mohou lidé s jinou špatnou konstelací – Y chromosomem. Podobně by nás ale mělo omluvit, pokud jsme byli v mládí sexuálně zneužíváni, šikanováni ve škole nebo se právě teď snažíme odvyknout kouření.

Dochází tak ke zvláštnímu paradoxu: na jedné straně se snažíme natáhnout prostor své svobody na maximum a vyhlašujeme pro sebe stále nová a nová práva, na druhé straně je to v případě nezdaru zřídka kdy naše chyba. Vždy je po ruce někdo odpovědný, chudoba, diskriminace, vzdělávací systém nebo psychologické zneužívání v mládí. V USA může zaměstnanec propuštěný z práce za neustálé pozdní příchody argumentovat chorobou zvanou „chronic lateness syndrom“, propuštěný pracovník může žalovat zaměstnavatele za způsobenou psychickou újmu, stejně jako řidič přistižený při jízdě pod vlivem alkoholu kohokoli, že jej nevaroval, aby přestal před jízdou pít.

Naše zásluhy i naše viny, naše lásky i naše nevěry jsou od nynějška vysvětlitelné sociologií nebo molekulární biologií, jak si kdo vybere. Čte se to hezky, neboť kdo se až do této chvíle trápil nad svými selháními je osvobozen. Za moji nevěru může moje DNA a za to že se nedokážu ovládnout a křičím na své podřízené, mohou neutěšené poměry mého dětství.

Ovšem, pravda, možná to není tak jednoduché.

Biologové sice filosofům připomínají, že nějaká genetická dispozice k alkoholismu, různým návykům, k alespoň nějakým formám homosexuality nepochybně existuje. Jsme limitováni svými geny, svými předky a podobně jsme do jisté míry produkty svého prostředí.

Naopak ale připomínají filosofové biologům, že z oněch 30 milionů známých druhů organismů na Zemi, jeden jediný, ten náš, může jednat ještě i jinak.

Naše společnost, fascinovaná měřitelném, jako by občas zapomněla, že krom DNA a výchovy v nás jako v asi jediných tvorech na Zemi ještě existuje třetí hráč, neměřitelná oblast svobody. Navzdory všemu a přes různou nápovědu našich genů a všech blahých či neblahých vlivů výchovy a školy, my opravdu svobodní jsme, možná jinak než jsme dříve mysleli, ale přece jen. Jsme propuštěnci přírody a byť by bylo úlevné se odpovědnosti definitivně zbavit, budeme si nejspíš muset ještě nějakou chvíli počkat.

Komentáře

Aktuálně.cz má zájem poskytovat prostor jen pro korektní a slušně vedenou debatu. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se zároveň zavazujete dodržovat Kodex diskutujících. Pokud Váš text obsahuje hrubé urážky, vulgarismy, spamy, hanlivá komolení jmen, vzbuzuje podezření z porušení zákona, je celý napsán velkými písmeny či jinak odporuje zdejším pravidlům, vystavujete se riziku, že jej editor smaže.
Přejeme Vám zajímavou a inspirativní výměnu názorů.
Libor Stejskal, editor blogů (blogy@aktualne.cz)

Karel Mueller napsal(a):

Pane Vácha,
mezi blogery jste vstoupil skvěla, gratuluji.

Nač něco hlubokomyslně dodávat? Už klasik napsal, že doba vymknutá z kloubů šílí.
22. 12. 2009 | 14:04

Fialový Krokodýl napsal(a):

Skvělé téma, fundovaný autor.
Vítejte, pište, nenechte se znechutit.
22. 12. 2009 | 14:13

skeptický napsal(a):

Devil made me do it.
Paprsek naděje v temnotách.

Re-captcha píše and Almaty.
22. 12. 2009 | 14:29

Pípa napsal(a):

Zdá se, že to platí i pro národy. Potěš příroda.
22. 12. 2009 | 14:45

Vilém napsal(a):

Těší mne, že italský soud vzal v úvahu objektivní okolnosti, které ovlivnily jednání pachatele, místo aby se oháněl planými metafyzickými úvahami. Je to však málo - politický konzervatismus zřejmě způsobil blokádu vědeckého výzkumu, proto vědci zatím nedokázali odhalit syndrom vyvrženosti, který postihuje příslušníky menšin, zejména na Západě, a který by mohl vysvětlit mnoho zločinů natolik, že by se jako zločinné ve skutečnosti ukázalo samo domněle spravedlivé postihování pachatelů pod falešnou záminkou rovnosti před zákonem. Snad k tomu justice dospěje v budoucnosti, ale ve filosofické rovině je možné už dnes konstatovat, že když neexistuje rovnost ve výchozí situaci, nemůžeme trvat na zákonné rovnosti, a konkrétně takový Alžířan v Itálii je nevyhnutelně těžce handicapován ve srovnání s domorodci, což snadno vidí každý, kdo není úplně zaslepen liberálními ideologickými dogmaty. Nemá smysl si kvílivě stěžovat na to, že se geneticky nebo společensky znevýhodněný pachatel údajně vydává za oběť, prvořadé by bylo, aby obětí nebyl, pak by totiž zřejmě nebyl ani zločincem.

Ve skutečnosti je spravedlivé, když společnost bezohledná k individuálním zvláštnostem sklízí plody v podobě škod ze zbytečných zločinů.
Kdysi společnosti dobře věděly, že zákonnost udržují násilím a nespravedlností, teprve dnes si bláznivě namlouvají, že jsou spravedlivé, a dětinsky žasnou, že jejich tzv. spravedlnost není pachateli uznávána.
22. 12. 2009 | 14:55

kozoroh napsal(a):

Ano, myslím, že už stálo za to začít pochybovat o našem směřování.Začít si nalévat čistého vína a ne těch patoků, které jsou nám odevšad nabízeny.Nazývat věci pravými jmény a nic si nenalhávat.
22. 12. 2009 | 15:00

jepice napsal(a):

Nemám celkem nic proti poukazu na to, že se zapomíná na svobodu a odpovědnost. Naopak, je to cenný pohled. Jan mi připadá příznačné /a smutné/, že katoličtí duchovní vytrvale uvádějí homosexualitu mezi osobnostními handicapy, které lze ovládnout vůlí. Ano, gay se může ovládat natolik, že žije v pro něj nepřirozeném svazku anebo podobně jako část hetero populace zcela asexuálně, třeba v kněžském celibátu, ale přesto nepřestává být homosexuálem.
22. 12. 2009 | 15:25

Rumcajs napsal(a):

Velice pěkný blog !

Trochu tu vidím souvislost i s blogem Dr. Sokola. Odpovědnost jedince se stále více přesouvá z jeho dosahu. Jednou na geny podruhé na společnost.
Začíná se to posouvat někam mimo realitu.

Dovolil bych si zopakovat K.Muellera.

Doba vymknutá z kloubů šílí.
22. 12. 2009 | 15:34

Frante napsal(a):

Autor:

Absolutně s vámi souhlasím, že snížení trestu za tu vraždu je absurdní. Kvůli tomu že u vraha byl objeven gen pro …. Ono totiž za každým našim rozhodnutím je, když ne přímo gen tak nějaká jiná biochemie. To ale neznamená že trest pro dotyčného nemůže mít pro něho výchovný účinek (nebo pro jiného preventivní) zase kvůli jeho jiným genům pro dobrý život, pud sebezáchovy atp. (Ti soudci byli zřejmě absolventi nějaké Italské Plzně)

Absolutně s vámi nesouhlasím že "v nás jako v asi jediných tvorech na Zemi ještě existuje třetí hráč, neměřitelná oblast svobody". Pro takové tvrzení nemáte žádný jiný argument, než jenom nějaký váš pocit. To ale skutečný argument není protože nemáme důvod si myslet, že všechny naše pocity přesně odpovídají tomu co se v nás děje. Ani nemohou, k tomu mozek nebyl vystavěn. Každý nový poznatek o funkci mozku naopak stále potvrzuje opak – tu biochemickou podstatu našich rozhodnutí.
22. 12. 2009 | 15:59

Pavel Skeptik napsal(a):

Vilém:
Takže takový Alžířan měl v genech napsané, že bude v Itálii vraždit? Takže příště půjde každý imigrant do laboratoře, a budeme muset mu vybrat zemi kde asi vraždit nebude! Hlavně aby nebyl frustrovaný a aby ho nějaký hlupák liberál neosočil z úmyslné vraždy, že?
22. 12. 2009 | 16:02

fafnir napsal(a):

A to je mi nová pěkná výmluva.Vždycky když udělám hovadinu,tak místo abych se zastyděl,nebo nedej bože omluvil,tak řeknu okolí i sobě:já nic to potvory geny,zatracenej praotec Janeček.A přidám se k K Muellerovi a Rumcajsovi.O té době.
Hezké vánoční vymlouvání.
22. 12. 2009 | 16:04

Vilém napsal(a):

Pavel Skeptik
Především jde o snížení trestu, nikoli úplnou omluvu.
Příště by ve společnosti neměly existovat propastné rozdíly, zejména ne neúnosně stresující poměry v nejméně majetných vrstvách a kulturní znevažování menšin udržované bezduchými a neodpovědnými voličskými většinami. V době monoetnických společností a sociální spravedlnosti byla také zločinnost podstatně nižší. Samozřejmě nemusíte přijímat odpovědnost, pokud jste kognitivně deficientní a vinou třeba genetické nedostatečnosti nejste schopen svou svobodu zvládnout, ale pak svou odpovědnost pocítíte možná mnohem přímočařeji, až budete o ušetřené daně či nespravedlivě pobírané dávky oloupen.
22. 12. 2009 | 16:27

Vilém napsal(a):

Ještě bych dodal, že v Anglii se konečně odhodlal kriticky a samostatně myslící kněz k objektivnímu zhodnocení situace a vyvození morálních důsledků ze společenských poměrů.

V neřešitelné tísni máte právo krást, říká reverend Tim Johns.
http://zahranicni.ihned.cz/...
22. 12. 2009 | 16:59

Sab. napsal(a):

Jenom si představte, že se vám povedlo napsat zajímavou knihu nebo že se s vypětím sil vzorně staráte o nemohoucí tetu, a okolí vás „pochválí" poukazem na šťastnou kombinaci vnitřních (genů) a vnějších (výchovy...) faktorů.

Podobnými a vlastně stejnými otázkami se před více než sto lety trápil jeden z velikánů světové psychologie a filosofie, Američan W. James.

Trápil se jimi tak, až z toho onemocněl těžkými dpresemi...

James se ocitl v bludném kruhu otázek:

„Všichni mi říkají, jak jsem vzdělaný, jakou skvělou budoucnost mám před sebou; copak je to ale moje zásluha?

Co když mají pravdu současní přírodovědci a veškeré mé nadání i snahy nejsou ničím víc než předem danými vzájemnými reakcemi fyzikálních částic? A co když má pravdu můj otec se svým kalvinistickým determinismem?"

Děje se tedy všechno opravdu nutně? Má pravdu Korán, podle kterého existuje na nebesích kniha, v níž jsou zapsány všechny minulé i budoucí skutky? Je člověk opravdu jen onou „faktorovou loutkou"?

Williama Jamese nakonec z depresí vyléčila filosofie, konkrétně eseje francouzského myslitele Ch. Renouviera, jenž definoval svobodnou vůli jako podporu myšlenky, kterou si zvolil mezi jinými představami.

Rozhodně přitom odmítal, že by svobodná vůle byla iluzí. A James se prostě rozhodl, že bude jednat přesně v duchu Renouvierových závěrů.

Za první akt své svobodné vůle označil právě svou víru v ni. Jedině tak, jak píše ve svém deníku, dokáže věřit ve svou individuální existenci a tvůrčí schopnosti.

Každý člověk, má-li náležitě rozvíjet své schopnosti, prostě potřebuje věřit, že není živoucím strojem nebo faktorovou loutkou, ale že se o něco snaží on sám. A tentýž přístup očekáváme od okolí.
22. 12. 2009 | 17:10

Sab. napsal(a):

B.Greene - Struktura vesmíru (Paseka 2006) B. Greenne není nakloněný svobodné vůli, ale nechává otázku otevřenou. Cituji z kapitoly:

Svobodná vůle, paralelní vesmíry a cestování časem

Svobodná vůle je zapeklité téma, dokonce i když je nekomplikujeme cestováním v čase. Zákony klasické fyziky jsou deterministické. Jak už jsme řekli, kdybyste přesně věděli, jak se věci ted mají (kdybyste znali polohu a rychlost každé částice ve vesmírru), zákony klasické fyziky by vám do podrobností řekly, jak věci vypadaly, nebo by mohly vypadat, v kterémkoli okamžiku, který bliže určíte. Rovnice jsou netečné k domnělé svobodě lidské vůle. Někdo to bere tak, že to znamená, že v klasickém vesmíru by Svobodná vůle byla jen iluzí.

Vy se skládáte ze souboru částic, takže kdyby zákony klasické fyziky mohly určit vše o vašich částicích v jakémkoli čase - kde by byly, jak rychle by se pohybovaly apod. -, vaše volní schopnost rozhodovat se o vlastních činech by se zdála zcela ohrožena. Toto zdůvodnění mi zní přesvědčivě. ale ti, kdo věří, že jsme víc než jen kupa částic, mohou nesouhlasit.

V každém případě je platnost těchto pozorování omezena, jelikož náš vesmír je kvantový, ne klasický. V kvantové fyzice, ve fyzice skutečného světa; nacházíme podobnosti s klasickým pohledem, ale i potenciálně zásadní rozdíly…. znáte-li kvantovou vlnovou funkci pro každou částici vesmíru, Schrödingerova rovnice vám řekne, jaká ta vlnová funkce byla nebo jaká bude v kterémkoli vámi určeném okamžiku. Tato složka kvantové fyziky je zcela deterministická jako v klasické fyzice.

Ať tak či onak, akt pozorování komplikuje povahu kvantové mechaniky, a jak jsme viděli, kvůli problému kvantového měření propukly mezi fyziky vášnivé debaty a neutichly ani dnes. Dospějí-li fyzici jednou k závěru, že kvantová mechanika je jen o Schröddingerově rovnici, potom kvantová mechanika bude každým coulem deterministická jako klasická fyzika. Jako v případě klasického determinismu, i zde by někdo mohl řict, že to znamená, že svobodná vůle je iluzí, někdo zase že neni.

Ale jestliže nám v současnosti nějaký střípek do kvantové mozaiky chybí - jestliže přechod od pravděpodobností ke konečným výsledkům vyžaduje něco, o čem se ve standardnich učebnicích kvantové mechaniky nepíše -, je pak přinejmenším možné, že svobodná vůle najde svou konkrétní roli ve fyzikálních zákonech. Jednoho dne třeba zjistíme, že - jak prohlašovali někteří fyzici - akt vědomého pozorování* je nedílnou součástí kvantové mechaniky a onim katalyzátorem, který umí vymámit jeden výsledek z kvantové mlhy.

Osobně si myslím, že je to velmi nepravděpodobné, ale nevím, jak tuto myšlenku vyvrátit.

A tak otázka svobodné vůle a její role mezi fundamentálními fyzikálními zákony zůstává nevyřešena. Takže berme v úvahu obě možnosti. Svobodnou vůli jako iluzi a svobodnou vůli jako skutečnost".

* Známý pokus se dvěma štěrbinami. Skutečnost, že se foton stane „pevným" pouze tehdy, je-li sledován, napovídá, že když sledován není, je stále ve formě Bornovy „vlny pravděpodobnosti" a může procházet oběma otvory zároveň. Tyto dvě „vlny pravděpodobnosti" pak navzájem interferují. Je to, jako by Schródingerova kočka existovala současně ve dvou světech, v jednom mrtvá a ve druhém živá. Jakmile krabici s kočkou otevřeme, obě dvě možnosti v našem pevném světě splynou a výsledkem bude jedna či druhá varianta.
22. 12. 2009 | 17:21

kozoroh napsal(a):

Viléme.
Protěžování umělého rovnostářství je neospravedlnitelné.V těchto končinám je sociální systém

natolik rozbudován(spíš rozbujelý), že drtivá většina,pokud chce,má možnost dosáhnout statků

min. průměru společnost.Chcete-li obhajovat ty, kterým je zatěžko třeba jen ráno vstát, natož něco

hlavně pro sebe udělat,pak budete hledat zdůvodnění v genech.Stejně tak najdete zdůvodnění

pro nezvládnutou svobodu.Tady se stále hledá důvod někde jinde, než ve skutečnosti je.Když

něco spáchám,snažím se alespoň část odpovědnosti přenést jinde-takový národní sport.Řeč

tady ale není jen o genech, ale o spolubůsobení dalších, vnějších, faktorů.Vliv kultury je příliš

neuchopitelný, ale vliv určitého genu se považuje za jednoznačný.Tak to není.Každý z nás má

nějakou genetickou výbavu a tudíž nějakou predispozici, nemusící znamenat kognitivní

deficienci.To rovněž neznamená,že vliv takové predispozice je vždy nutně fatální a že dotyčný

nenese odpovědnost za následky svých činů! Rozhodnutí onoho soudu z toho důvodu považuji

za alibistické se snahou o nějaké zglajchšaltování populace do té míry, aby ti zlí moc nevyčnívali.

Celá společnost pak vypadá líp, než skutečnost ukazuje.Že?
22. 12. 2009 | 17:29

Petr z Tábora napsal(a):

Pěkně jste to vystihl: "ze společnosti odpovědných lidí se stáváme společenstvím obětí". Ve zmiňované cause nemůžeme vyčítat advokátovi, že hledá sebevětší nesmysl ke snížení trestu svého mandanta - je na soudu, aby posoudil váhu argumentů. A člověk se někdy nestačí divit, jak soudy v Západní Evropě rozhodují.
22. 12. 2009 | 17:33

Vilém napsal(a):

Kozoroh
Pokud Vám připadá, že třeba existenční minimum je nadměrné, pak buď nemáte informace, nebo nejste příčetný v důsledku odlišných zájmů. Často tady čtu ubohé bláboly o nemotivujícím sociálním systému od různých důchodců lačných brát místo objektivně potřebnějších, od učitelů, kteří se bůhví proč považují za sociální případy a jsou v tom socany utvrzováni, od podnikatelů, kteří považují současné daně za hrozně vysoké a vztekají se na údajně příliš štědrý sociální systém, případně od neználků ochotných vyjadřovat se ke všemu. To je ovšem součást problému, nikoli cesta k řešení - přeludy tohoto druhu totiž právě současné sociální problémy způsobily.

Pokud jde o geny, nebudu nic hodnotit, protože se v tom příliš nevyznám, ale uslzené odmítání uznat genetické vlivy na chování s poukazem na svobodnou vůli je směšné, a vůbec poslední, co bych podporoval, je zpětný pochod do morálního pravěku, kdy svobodná vůle sloužila jako záminka k trestání společensky bezmocných lidí, když se odvážili svou svobodu reálně uplatnit.
22. 12. 2009 | 17:42

Gerd napsal(a):

Viléme,
každý člověk má svobodu učinit, co učinil. A zrovna tak nést následky za tento svůj čin. Nebezpečně však ve svých úvahách pomíjíte dosavadní filosofické disputace hinduistů a jejich chápání karmy.
"Jestliže nám bylo usilování dáno bez našeho přičinění, proč se mám o něco snažit?" "Klasická odpověď obvykle zní: "I tato otázka Vám byla dána bez Vašeho přičinění, a stejně tak odpověď na tuto otázku, a tak dále." Ale neexistuje náboženství, které by popíralo důsledky za vykonané činy!
Kromě jediného, a to multi-kulti.
Kde v tomto žebříčku práv pachatelů stojí práva obětí? I oběť oné vraždy měla právo na život a podle teorie genového předurčení k nějakým činům si vlastně ona oběť vraždy za vše mohla sama, resp. její genetický koktejl ji předurčil k přitahování podobných typů vrahů.
V EU se naprosto přestalo rozlišovat, že i oběť trestného činu má svá práva a má také právo dovolávat se ochrany státní moci před trestným jednáním. pokud stát v této roli selže, má právo na přiměřenou sebeobranu.
Bohužel obránce je vždy v nevýhodě před útočníkem. Útočník volí místo činu, má svobodu volby zabít nebo nezabít. Obránce se jen přizpůsobuje okolnostem trestného činu a reaguje na jednání útočníka - vraha. Přesto jsou práva útočníka větší než práva napadeného.
Bohužel pro Vás Viléme, Vaše teorie je neudržitelná právě nadsazováním práv útočníka.
Oběť obvykle nebývá vina sociální situací útočníka, tak není důvod brát na jeho práva takový ohled. A pokud jej opravdu jeho geny nutí k zabíjení, je nutné potrestat už předem i jeho potomky, dříve než někoho taky zabijou.
Lidé mají svobodnou volbu ve svém konání a oběť trestného činu má právo na potrestání vraha nebo pachatele.
V historii vždy bylo, že pokud tato práva vinou státní moci selhala nebo je nebyla schopná vynutit, došlo k sebeobraně lidí a nastolení stavu větší ochoty trestu pro pachatele. Jde o známé lynče. Jenže to není adekvátní forma spravedlnosti, příliš mnoho přehmatů zakládá na nové křivdy.
Smiřme se s tím, že pokud někdo páchá zlo, má za něj být přiměřeně potrestán a je lhostejné, jaké měl dotyčný dětství. Někdo mohl mít mizerné dětství a přesto z něj vrah nevyrostl.
Nevyléčitelně agresivní pes bývá utracen, aby nadále nebyl hrozbou pro své okolí. Nevyléčitelně nebo genově zatížení jedinci pak mají být odstraněni z okruhu ostatních lidí. Místo sníženého trestu měl vrah za svou genovou dispozici dostat doživotí. Aby už nikdy nikoho nezabil.
22. 12. 2009 | 17:47

Vilém napsal(a):

Gerde
Právě tahle představa o mechanismu vzniku trestné činnosti je dětinská. Není to tak, že by se geny musely v každých podmínkách projevit, ani že by na nich vůbec nezáleželo. Proto byl také dotyčný vrah potrestán nižším trestem, s čímž naprosto souhlasím a odmítám to považovat za projev společenského úpadku a požadovat návrat k těm krásným časům, kdy údajně aristokratičtí hříšníci věděli, že jim to bude spočteno po smrti (nejspíš proto, že za života je nikdo trestat nemohl), zatímco ostatní trpěli i bez viny.

A utrácení psů, preventivní trestání atd. nehodlám nehodlám vůbec zvažovat.

Jako občané demokratické společnosti jsme odpovědní za poměry, které v ní vládnou, a poslední, kdo by se mohl vymlouvat, že nic nezpůsobil, jsou uječení nenažranci pomlouvající potřebné a menšiny.
22. 12. 2009 | 17:57

Frante napsal(a):

Sab

"Každý člověk, má-li náležitě rozvíjet své schopnosti, prostě potřebuje věřit, že není živoucím strojem nebo faktorovou loutkou, ale že se o něco snaží on sám. A tentýž přístup očekáváme od okolí."

Jak to? Já myslím že své schopnosti rozvíjím a vůbec k tomu nepotřebuji věřit že jsem něco víc než stroj. Není při tom rozpor v tom, že bych se o to nesnažil "sám". Příčiny mého snažení jsou v genech a další biochemii - taky jak jinak? Ale to všechno se vejde pod pojem "sám". Proč by nemělo?
22. 12. 2009 | 17:59

kozoroh napsal(a):

Vilém.
Jste současně šťastný i nešťastný (teď neparafráziuji Schroedingerovu kočku-viz výše).Šťastný jste v tom, že máte zcela jasno, jak by to mělo tady vypadat a nešťastný z toho, že to tak není.S tím se už asi budete muset smířit.Do důchodu máte patrně ještě daleko,takže se o ty nebožáky otíráte.Nepřipadáte si jako asociál? Myslím, že je mezi nimi i dost bývalých učitelů a nemyslím, že by si po třeba 40 letech práce mohli vyskakovat.Vy obhajujete ty produktivní, ale zapomínáte, že ti důchodci jimi byli taky a mnozí ještě jsou.Mnozí ani ne proto, že by nevěděli, co by roupama dělali, ale proto, aby nezdechli.Nevím, zda vaše poznámka o odmítání genetických vlivů patřila mi,ale ve vašem případě připouštím, že zde jistý vliv pozoruji.Bez posouzení dalších faktorů(třeba vliv prostředí) si ale netroufnu kategoricky prohlásit jednoznačný soud.
22. 12. 2009 | 18:04

Vilém napsal(a):

kozoroh
Nevidím nejmenší důvod, proč bych si měl zapírat zcela zjevnou a opakovanou zkušenost, proto si nepřipadám jako asociál v žádném jiném smyslu, než že kašlu na to, abych zde prosociálně lkal jen proto, že to dělá houf bývalých budovatelů socialismu, jimž ani kvůli tomu neupírám právo na slušný důchod, pouze právo na sprostou asociálnost vůči lidem, na jejichž účet se chtějí obohacovat.
Zbytek Vašeho příspěvku je nesrozumitelný.
maucta
22. 12. 2009 | 18:11

kozoroh napsal(a):

Viléme.
Musím konstatovat, že jste zasr.l v kině.A to hned dvakrát:
1.Ti budovatelé socializmu se do té zparchantělé doby narodili.To jim snad za vinu nedáváte.Drtivá většina si s režimem nezadala.Ti, kteří ano jsou za vodou.Vaše ev.špatná zkušenost aplikovaná na všechny zavání principem kol.viny.
2.Vaše poznámka o obohacování se na úkor jiných je jako z jiné doby-let poválečných.Tehdy byly ožebračeny miliony lidí právě proto, že byli prohlášeni za pijavice.
22. 12. 2009 | 18:23

Gerd napsal(a):

Viléme,
já neobhajuji genovou teorii coby mechanismus vzniku trestných činů. Jen se snažím ukázat její absurdnost. Na chování jedince mají vliv genetické dispozice, ale jen samy nestačí. Nachování člověka má vliv i výchova v rodině a okolí, ale ani to samo o sobě nestačí. Tohle vše znamená jen to, že se nějaký člověk dostává častěji do určitých situací, kdy se musí rozhodnout. ale jestli se rozhodne správně nebo špatně, je již jeho volba.
Každý vrah má volbu zabít nebo nezabít. Jeho oběť nemá volbu žádnou. Posílením práv vraha potlačujeme práva oběti.
Ani sami vědci se neshodnou na vlivu genetických dispozic a odhadují jej někde mezi 20 až 60 %. Gen agresivity MAOA měl být podle jeho objevitelky zkoumán též v konsekvenci s rasou obžalovaného. Protože tento gen jinak působí u bělochů a jinak u jiné rasy. Jeho samotné nalezení u pachatele neříká nic. Etnickou příslušnost ale soud nezkoumal.
Pokud se o toto téma zajímáte, něco lze nalézt na http://www.lidovky.cz/vraha...

Pro ty, kdo by odkaz nečetli napíši, že obětí byl Kolumbijec. Zabit byl po hádce jednou ranou. Klasický čin v afektu, ale soudce se nechal zmást obhajobou. Šikovný obhájce, nešikovný soudce.
22. 12. 2009 | 18:23

Vilém napsal(a):

Gerd
Pokud vím, v rozličných prostředích se může i stupeň genetického vlivu lišit, proto tady není možné dojít k nadčasovým závěrům ani nejednotné výsledky považovat za důvod k zpochybnění výzkumných zjištění.
V zásadě je předpokladem uložení spravedlivého trestu pokud možno přesné zhodnocení všech okolností činu, přičemž uznání polehčujících okolností je samozřejmě dobově a společensky podmíněno a bude to tak vždy. Na celém článku mne nezajímají technické debaty o podílu genů na vzniku trestné činnosti, nýbrž primárně - podle mne chybné - tvrzení, že jde o projev pochybného trendu. Když dříve soudci neměli možnost genetické vlivy zjistit, posuzování trestné činnosti bylo nutné provádět, jako by neexistovaly, a bylo to spravedlivé, dnes by však odmítání zohlednit tyto vnější okolnosti, bylo opuštěním už dosaženého stupně spravedlnosti. Proto jde jen uplatnění klasických zásad v nových podmínkách.

Kozoroh
Vy už jste úplně vykolejený, nemíním na Vás dnes už reagovat.
22. 12. 2009 | 18:33

kozoroh napsal(a):

Viléme, je mi líto, že jsem se s vámi pouštěl do diskuze.To jsem měl zarazit už po vaší replice v 17:42:06.Tak ať vám chutná,mimoni.
22. 12. 2009 | 18:46

Rumcajs napsal(a):

kozoroh:

Tož chlape, kdyby jsi se zeptal, řekl bych Ti to.

Vilda tu svou nemoc bere na lehkou váhu a zřejmě jejím ignorování a neléčením to nechá dojít k těm nejhorším koncům.
Úplná izolace a klecové lůžko.
Jeho chorá mysl vidí jako lék na veškerý neduhy lidstva v totální shodě majetku,vzhledu a pohlaví.

Pak bude konečně dobře.

Mi tedy trochu zaráží, že kradou nejrůznější sociální skupiny a že se kradlo i za komančů, kdy sociální rozdíly byly minimální. Pravda je, že se nekradlo tak ve velkým, páč nebylo co.

Ale Vilda ten zná. Vilda ten umí.
On to vymyslí.
22. 12. 2009 | 19:13

hankacl napsal(a):

autor:
Není co dodat, souhlas.

Vilém:
Už to chápu. Vybydlené sídliště nejen zaplatíme, ale také se studem opravíme. Je to plod genů a naším pořádkem způsobené frustrace. A policajti kteří nestíhají "sběrače kovů" (termín "zloděj" je pčece neuctivý k lidské bytosti) jsou prostě napřed, pochopili to dřív. Marná sláva, mají na to akademii.

Před časem jsem potřebovala udělat nějakou chlapskou práci kolem domu, cosi s krumpáčm a tak. V mém okolí se pohybovali dva velmi naříkající, jak nemohou sehnat práci. Oběma jsem ten melouch postupně nabídla, samozřejmě za peníze. Ani jeden nenašel za dva měsíce čas...
22. 12. 2009 | 19:21

Rumcajs napsal(a):

hankacl:

To byl Vilda a kdo byl ten druhej, to teda nevím. Možná Rebel.
22. 12. 2009 | 19:25

kozoroh napsal(a):

Rumcajs.
Já ho tady už dost dlouho sleduju a furt mi nesvítilo v bedně, co ten chlap vlastně chce.Jednou vlevo, jednou vpravo, pak proti všem a nakonec úplně v ři...Já bych ho neléčil, asociála, ať pojde sám.
22. 12. 2009 | 19:42

Gerd napsal(a):

Viléme,
neustále někoho omlouváme, máme pro něj pochopení a znovu a znovu nastavujeme v duchu křesťanských tradic druhou tvář a znovu a znovu podáváme pomocnou ruku tam, kde to vůbec nemá smysl.
Toto křesťanské uvažování rozvinuli ad absurdum nejnovější teoretici multikulturního soužití, díky nimž dnes nevíme co s nepřizpůsobivými etniky, třeba muslimy. Pro všechny máme neustále nějaké pochopení, oni pro nás žádné a naši toleranci považují za slabost. Dovolují si tím více a my neustále ustupujeme, až v rámci pozitivní diskriminace je utlačována majoritní vrstva obyvatel. Prostě trvalá vina bílého muže.
Ale my již dávno nejsme zodpovědni za problémy celého světa a už vůbec ne za to, zda dotyčný měl všechny podmínky k vývoji. To totiž nemá nikdo a neustálé rovnostářství nakonec vede ke zdržování těch schopných, aby tolik nevyčnívali nad ty neschopné. V tomhle byli přeborníky komunisté.
A v rámci přístupu k jiným etnikům se k tomuto přístupu vrací i naše mocenské elity.
Správným přístupem by bylo, že kdo chce s námi žít a sdílet podobné hodntoy a neomezovat druhé, je vítán a ten zbytek nekompromisně vyhodit. Dříve, než oni vyhodí nás, protože takové ohledy k nám mít nebudou.
Pokud by byly vražedné sklony Alžířanů dány geneticky (tj. měli by sklon v míře větší než obvyklé páchat násilné trestné činy), měli bychom ve vlastním zájmu a jako prevenci zločinnosti všechny Alžířany vystěhovat. Tím bychom se ale dostali k rasovým čistkám a la Hitler a to nikdo nechce.
Cesta z této pasti je jediná, měřit všem stejným metrem čistě podle toho, zda zločin vykonali nebo ne. Nebo pokud bychom snižovali trestní sazbu těm ze špatných poměrů, museli bychom ji adekvátně zvyšovat těm z poměrů lepších. Tady je opravdu cesta jedna slepá a přísná spravedlnost všem stejným metrem a trest omezit jen podle možnosti nápravy viníka.
V momentě, kdy přiznáme větší práva viníku, ubíráme je jeho oběti.
22. 12. 2009 | 22:37

Fialový Krokodýl napsal(a):

Vilém:
Vytvoření pardonované kategorie "geneticky podmíněného sklonu ke zločinu" je cesta do pekla (doslova). Jako občana státu mne motivy, pokud je viník příčetný a schopen rozeznat důsledky svého jednání, což posoudí soud, nezajímají. Vražda je nepřípustná v každém případě, genom negenom.
Jednou z funkcí trestu odnění svobody je izolace takových individuí od společnosti v zájmu její ochrany. Toho je třeba se držet, je to historicky ověřený model.
22. 12. 2009 | 23:08

Vilém napsal(a):

Gerd
Opakovaně si stěžujete, že práva viníka jsou dosahována na úkor obětí. Tato představa je chybná, naopak teprve v souvislosti s vývojem posledních let se vůbec zohledňují zájmy oběti, předtím se veškerá pozornost koncentrovala na zúčtování s pachatelem.

Mylná je také celá koncepce historie založená na představě úpadku společnosti vinou rozvoje práv a narušení pradávné morálně kulturní jednoty - taková jednota je stavem stáda, tlupy primitivů, z nichž nikdo nemůže vyčnívat, jinak je okamžitě zavržen, což - jak správně píšete - není ideální stav. Strukturovaná společnost se naopak nevyhnutelně člení do mnoha různých skupin a prostředí, přičemž problém nastává pouze tehdy, když jako v současnosti chce určitá skupina své vlastní normy vnucovat všem ostatním, třebaže jiné skupiny nemají podmínky, které by jim umožňovaly tyto normy dodržovat, natož aby odrážely jejich zájmy, jako je tomu u dominantní skupiny. Pak skutečně zbývá jen ona zmíněná slepota a lhostejnost k rozdílům, jenže nejde o spravedlnost, nýbrž o diktát, a proto také ostatní neberou takové normy jako vnitřně závazné, což jim nelze zazlívat.
Naštěstí v západní Evropě a USA pochopili, že je nezbytné vyvážit nevýhody pomocí státních zásahů, a tím rozval společnosti tlumit. I česká vláda dnes udělala významný krok k nápravě poměrů v ČR, když schválila koncepci integrace Romů, typických obětí zvůle zvlčilé majority a jejích pahodnot, což se zákonitě projevuje také ve zvýšené kriminalitě. Proto si už hankacl nebude muset stěžovat, že jim budeme opravovat zdevastovaná sídliště - dostanou rovnou nové byty na nových sídlištích. Teprve pokud by ani pak kriminalita neklesla, což je prakticky nepředstavitelné, znamenalo by to důvod k revizi teorie.
22. 12. 2009 | 23:18

Vilém napsal(a):

Fialový Krokodýl
Velký omyl, teprve adekvátní diferenciace mezi příčinami porušení zákona umožňuje také adekvátní politiku ve vztahu k pachatelům. Asi si ani neuvědomujete, že i ohled na příčetnost nebo nepříčetnost pachatele je teprve novodobý konstrukt, předtím se nepříčetní - duševně nemocní - věznili a trestali jako zdraví, samozřejmě se zanedbatelnými nápravnými výsledky.
Podobně neadekvátní je stavět se s prostředky založenými na křesťansko - liberální fikci svobodné vůle (která může a také nemusí být pravdivá, tím se nechci zabývat) proti geneticky podmíněným jevům.
22. 12. 2009 | 23:25

Fialovy Krokodyl napsal(a):

Vilém: žádný omyl. A o minulosti kdy se duševně nemocní trestali nemluvím to sem netahejte, to se už 100 let neděje. Okolo důsledků trestného činu pro oběť (ve výše uvedném případě zavražděného) nemá smysl lavírovat. Je mrtvý. Pseudodiskuse o motivech je bezpředmětná a vůdči mrtvému a jeho blízkým necitlivá. O svých motivech může pachatel důkladně retrospektivně přemýšlet ve vězení, pokud možno několik desetiletí.
22. 12. 2009 | 23:35

Vilém napsal(a):

Fialový Krokodýl
Tam, kde je možné prokázat, že je určité jednání geneticky podmíněno, nemá samozřejmě žádné přemýšlení pachatele výsledky. Jde vlastně o geneticky podmíněnou nepříčetnost, tedy snížení ovládacích nebo rozpoznávacích schopností, likvidaci nebo oslabení možnosti přemýšlením zvážit správnost vlastního jednání a korigovat ho podle toho. Protože v daném případě zřejmě šlo o oslabenou odpovědnost, trest byl také adekvátně snížen. Z informace plyne, že šlo o rozhodnutí odvolací instance, tedy zkušených a profesionálních soudců, kteří se zajisté nenechali zmanipulovat nějakou nepodloženou rétorikou, nýbrž - vedeni klasickým pojetím spravedlnosti jako odpovědnosti v jeho přiměřené, tedy abstraktní a flexibilní podobě hodnocení všech relevantních okolností, nikoli puntičkářským ulpíváním na již překonané množině konkrétních důvodů snížení trestu - rozhodli, že je určité snížení trestu důvodné. Ve skutečnosti tedy jde o udržení základních principů spravedlnosti v podmínkách nového poznání, místo středověkého ulpívání na racionálně již nepodložených metodách jejího prosazování, což zde propagujete Vy a autor. Ujišťuji Vás, že velmi podobně jako dnes Vy se pohoršovali rigidně myslící občané, když se začal brát ohled na stupeň příčetnosti pachatelů.
22. 12. 2009 | 23:47

Jan Vaculík napsal(a):

Pokud se geny považují za omluvu v případě trestného činu, který se stal, měly by se analogicky stát "přitěžující okolností" jako ochrana před spácháním deliktů, které by se stát teprve mohly.

Takže člověk s příslušnou genetickou dispozicí by z preventivních důvodů něsmel vlastnit zbraň, případně ani řídit auto; někteří by nesměli vstoupit do samoobsluhy a jiní by zase nesměli vlatnit tužku.
23. 12. 2009 | 00:34

Pepa Řepa napsal(a):

Já nevím, čemu se divíte.
Abdelmalek Bayout je vlastně chudák, který by měl být odškodněn.

Kdo jiný je na vině za zabití, než francouzský kolonialista, který hrubě narušil Abdelmalekův genetický systém?
Takže jsou vinni všichni Francouzi a protože jsme v EU, tak všichni Evropané.

Proč nejsou použity principy Affirmative action?
Proč byl vlastně tento nebožák, oběť západní civilizace, souzen?

Takže:všichni do řady.Mea culpa, mea maxima culpa.
Nástup je hned po Novém roce.
Flagelantské důtky sebou.

P.S. Vilém do průvodu nemusí.On za nic nemůže, ať píše cokoliv.
To ty rudé geny. Řáděj jako černá ruka.Může zato jistá Horáková a jistý Toufar.
Neměli se tak cukat.

Na drhou stranu.
Co dělala všemocná Gaussova křivka, která-jak všichni víme- veškerou genetiku eliminuje?
23. 12. 2009 | 06:36

skeptický napsal(a):

Gaussovu křivku vymysleli křesťani,tudíž kreacionisté dávno před Gaussem.
Ale jiná náboženství v tom předtím zase viděla kopec.
K nalezení na spoustě obrazů.

Kolonialistovi jsem byl v mládí soustavně vystavován nákupem v místním koloniálu,kam mne posílala maminka.Jmenoval se tuším Lašek.Byl to ale Čech.

Kam jsme vstoupili už má jistě každý jasno.
Jak ta nevěstinka na faře,kam přišla na ohlášky,a které se pan farář ptal,jestlipak víte,kam vstupujete,panno nevěstinko.Ta se zapýřila,a pravila do husího ..... ,pane faráři.

Celá diskuse je zase jen o precedensu,který vytvořili právníci.Co jiného se dá od nich čekat?

Z čeho mám strach je,že ten,kdo zabije,ten i krade,a kdo krade by mohl dokonce i lhát.
23. 12. 2009 | 07:20

Pepa Řepa napsal(a):

To skeptický
drahý nadkolego, není dobré plést si naší vládkyni-všemocnou Gaussovu křivku- s křivkou alkoholického kopce Jarka Nohavici i když se většinou krtičince překrývají.

Pravda, je jisté podezření, že autor teorie-Yossarian Gaussian- byl velkým obdivovatelem značky Ararat.
23. 12. 2009 | 07:45

Ládik napsal(a):

"Jsme propuštěnci přírody" - geniální. Máte dobré geny.
23. 12. 2009 | 07:52

skeptický napsal(a):

PP

Ctěný nadkolego

Ani netušíte,jak mi Vaše revelace pomohla v mém bádání.

Kam se na Vaši klaritu vize hrabou Gaussovy výpočty logaritmů z hlavy - pouhé to kejklířství.

Zůstávám dlužníkem.
23. 12. 2009 | 08:02

Gerd napsal(a):

Viléme,
celá Vaše obhajoba směřuje jen jinou cestou ke genetické segregaci lidí. Trestat lidi na základě jejich původu je nepřípustné, tedy opačně není ani přípustné omlouvat trestné činy genetickou výbavou lidí. To bychom mohli trestat lidi za to, že mají geneticky dané sklony k obezitě. Třeba vyšší platbou do systému zdravotního pojištění. Praktiky zdravotních pojišťoven sbírat genetický materiál o svých klientech a na základě toho určovat jejich zdravotní pojištění ještě stále nejsou považovány za přípustné.
I kdybych připustil názor soudu v Terstu jako správný, pak měla být vrahovi kromě trestu odnětí svobody nařízena ústavní léčba jako ochrana ostatních osob, které tento vrah za 7-8 let najednou potká.
Pokud ení příčetný, aby dokázal ovládat své jednání, patří do ústavu pro duševně choré a pak neměl být trestán odnětím svobody. Pokud do tohoto ústavu nepatří, má dostat adekvátní trest odnětí svobody v rámci zákonných hranic.
Snížení trestu díky argumentaci genetickou výbavou je naprosto nepřípustné.
Nakousl jste zde problém Romů. Podle Vaší logiky nejsou tedy Romové odpovědní za své činy krádeže (ne všichni, ale mnozí z nich kradou a podvádí), protože geneticky i svou výchovou jsou předem určeni ke krádežím a podvodům. Tudíž tuto jejich odlišnost musíme chápat.
Není tomu tak. Každý člověk má právo svobodné volby zabít či nezabít, krást či nekrást, podvádět či nepodvádět. Je to jeho rozhodnutí a nic jiného.
Právo pachatele může být zohledněno jen do míry, dokud neohrožuje práva obětí nebo společnosti. Oběť má právo na adekvátní trest pro pachatele a společnost má právo na ochranu před pachateli trestných činů. Jestliže je Abdelmalek Bayout geneticky předurčen k páchání trestné činnosti, musí být doživotně vyloučen ze společnosti nebo jinak zbaven možnosti páchat své geneticky předurčené zločiny. Nebo vyexpedován do jiné kulturní oblasti, kde jeho specifika budou lépe chápána. V Evropě však není normální zabíjet lidi a zrovna tak není normální, aby dopadení vrahové nebyli potrestáni adekvátním trestem.
V případě Abdelmaleka Bayouta se to nestalo, trest byl neúměrně snížen na základě nepřípustných argumentů.
Tento případ je nebezpečný precedent zahajující segregaci lidí na základě jejich genetických dispozic. Já na výroku soudu shledávám znovu počínající znaky fašismu.
23. 12. 2009 | 08:11

Vico napsal(a):

Snížení trestu zhruba o jednu devítinu oproti původnímu samo o sobě není hodno tak dalekosáhlých úvah a ještě dalekosáhlejších závěrů.

Vilém má naprostou pravdu v tom, že i v kriminologii a potažmo v právní vědě existuje nějaký vývoj daný vědeckými poznatky - v konkrétním případě v oblasti genetiky.

Genová předurčenost je prostě dalším faktorem stojícím v dlouhé řadě ostatních, dnes už všeobecně i laickou veřejností uznávaných /například snížená příčetnost v důsledku psychotických dispozic/.Vilém má i naprostou pravdu v tom, že oběti je naopak dán mnohem větší prostor, než-li tomu bylo v minulosti.Jen jako příklad mohu uvést zákon o poskytnutí peněžité pomoci obětem trestné činnosti, uznání postraumatické stressové poruchy za těžkou újmu na zdraví atd.
Zato se od ledna podstatně zvyšují sazby za násilnou trestnou činnost zejména vraždu. Takže asi tak.
23. 12. 2009 | 08:18

skeptický napsal(a):

p.s.
PP

Já jsem zase velkým obdivovatelem Sv.Augustýna.

Máme totiž téměř paralelní životopis.

Jako učitel se setkával s apatií,a když došel čas k placení studenti obvykle zdrhli.

Jeho modlitba Bože dej mi cudnost a zdrženlivost,ale ještě ne,je mi lampou na cestě tímto slzavým údolím.

Rovněž jeho zásada,že člověk by se sňatkem měl počkat,dokud jeho snoubenka nedosáhne plnoletosti je velmi rozumná.

K jeho největším objevům patří identifikace novozákonního čísla 153 ryb na pravé straně lodi jako čísla trojúhelníkového,s kterým si starozákonní gematrická škola nevěděla rady,a dokazuje tak superioritu nového učení.

Stejně je úžasné,jak se tři víry,které rozdělí kruh jedna na šest,druhá na čtyři a třetí na pět dílů dokáží nesnášet,a cítit se při pohledu na jiný symbol pobouřeny,či uraženy,a snaží se jej jeden druhému zakázat.
23. 12. 2009 | 08:28

Daňový poplatník napsal(a):

Pane Stejskale, celý antimultiblog smazat, jedná se o skrytý rasíííízmus!!!!!!
Bo mate po premíjach.
23. 12. 2009 | 09:29

Silvie napsal(a):

Viléme,

vy jste skutečně přírodní úkaz!

Takováto rozhodnutí soudu pokládám za precedens k tomu, aby byli propříště osvobozeni všichni pedofilové (protože se nedokázali vyrovnat se svými sex.preferencemi), všichni vrazi (protože jim třeba chyběl otec nebo jim maminka občas nařezala vařečkou) a všichni alkoholici či feťáci, kteří zapřičiní vážnou nehodu (protože v tak hnusném a nepřátelském světě prostě pít musí).

V podstatě jsme tedy všichni potencionální frustráti.
Bezva!

Jen bych vám, jen tak na okraj, připomněla, že ty ilegály do Itálie rozhodně nikdo nezval. Mám s nimi sama poměrně tristní zkušenost (Marokáncům, Alžířanům a podobným týpkům je lépe se zdaleka vyhnout). Kdyby zůstali doma a někoho zavraždili, pochybuju, že by se tam s nimi takhle mazali.

Kam ta naše podělaná "západní civilizace" vlastně spěje?!...

Odpověď znám, ale neřeknu, nechci být na vánoce sprostá.
23. 12. 2009 | 09:39

skeptický napsal(a):

Máme nový zákon,podle kterého alkohol za volantem není trestný.Víte,kolik životů to zachrání?

Opilí řidiči obvykle zdrhli; takto mohou ještě dostat od presidenta medajli za záchranu života,když přivolají ambulanci.
23. 12. 2009 | 09:52

skeptický napsal(a):

P.S.
Od nového roku se bude foukat při každé silniční kontrole (pokutovatelné to bude,ale ne trestný čin).

Z hygienických důvodů trvejte na před Vámi vybaleném nástavci.
23. 12. 2009 | 09:57

kozoroh napsal(a):

Silvie.
Vilém je živoucí důkaz diverzity životních forem.Už bych se jím nezabýval,ale pak mi došlo, na čem možná skrytě pracuje.Chce zrušit jeden z pilířů státnosti,totiž justici.A aby se stát nepřevrátil,majíc pouze nohy dvě, nahradí právo genetikou.Ta má,oproti právu, tu výhodu, že již dopředu ví, co od koho očekávat.Takže budeme moci všechny potenciální delikventy pozavírat hned po narození.Z toho plyne, že již nebudou oběti(snad s výjimkou nečetných omylů forenzních genetiků).
23. 12. 2009 | 10:05

Vico napsal(a):

skeptický : 09:52:27

Vaše informace odpovídá skutečnosti jen částečně.
Ano, od ledna máme nový zákon. Trestný čin Ohrožení pod vlivem návykové látky však zůstává i nadále zachován.

Škoda, opilí řidiči budou mít i nadále důvod zdrhat.
23. 12. 2009 | 10:41

skeptický napsal(a):

Polehčující okolností bude v některých případech tmářské zakazování alkoholu některými náboženstvími,a tudíž deprivace v příležitostech a schopnosti k návyku,a výsledná snížená schopnost zvládat.

Myslím,že v tom případě by se mělo jednat rovnou o zproštění viny.

Žaloby by měly být obráceny proti výrobci,a to v řádech miliard.
Precedens máme v soudních rozhodnutích proti tabákovým výrobcům.
23. 12. 2009 | 11:20

Rumcajs napsal(a):

Páč jsem literární analfabet, tak si nemůžu vybavit název povídky ani autora (Tuším že Čapek), ale pamatuju na paní profesorku, jak nám četla povídku, kde mrtvé nesoudil Bůh, ale lidé, protože Bůh znal všechny polehčující okolnosti a tudíž by nikoho nemohl odsoudit.

Tady je to stejné. Pokud budeme chtít do právního systému zahrnout veškeré polehčující okolnosti, pak nesuďme vůbec.

Za ušetřené peníze si každý koupí kalašnikova.
23. 12. 2009 | 11:41

skeptický napsal(a):

Ona totiž spravedlnost doznala velkého pokroku.

Starobiblické ukamenování bylo cost-efficient.

Veřejné popravy ve středověku byly oblíbenou podívanou pro masy,věšení obzvláště pro ženy,kvůli fysiologickým průvodním jevům.

Střílet nebylo drahé,pokud se nejednalo o masové záležitosti.

Krom toho smaltované ocelové nábojnice jsou dnes několikanásobně lacinější,než mosazné.

Zavírat je drahé,znamená to pacholka taky doživotně živit.

Dnes se budou uvolňovat věznice pro pachatele nově vynalezených zločinů.

Poprava je dnes v Americe několikanásobně dražší ,než náklady na doživotní věznění,se všemi odvoláními,a platy za technologie a úhrady platů všech,co přijdou na čumendu.

Je to průmysl živící spousty parasitů,předhánějících se v humánnostech,namísto ochrany obyvatel.

Proto sebeobrana je nepřípustná a jak lze vidět, trestná.
23. 12. 2009 | 12:16

buldatra napsal(a):

to skeptický:

Myslíte, že to povinné dýchání pomocí vybaleného nástavce do podivného policejního strojku se týká i abstinentů?
Pakliže ano, bude to obtěžování, zbytečné plýtvání nástavci, mrhání ropnými produkty (pakliže nejsou náhodou nástavce dřevěné, ale to by devastovalo naše lesy, popřípadě lesy obecně, vč. tropických pralesů, bude to neekologické a proti konferenci v Kodani.
Nyní již alespoň vím, kteří spiklenci maří náš boj proti CO2.
23. 12. 2009 | 12:21

skeptický napsal(a):

Buldatra

Nadkolego,

V poslední větě važte slova,než Vás tu nějaký svazák osočí.Místa bude dost.
23. 12. 2009 | 12:23

Zdena napsal(a):

Vážený pane Vácho,
vítejte na blogu.Na Vaše přednášky se zřídkakdy dostanu.Jsem ráda,že Vás budu moci číst.Občas.Doufám.
S úctou.
23. 12. 2009 | 13:06

kozoroh napsal(a):

Skeptický
Nerad se mísím do diskuze,ale ve Spartě měli institut svrhávání ze skály:Sice byl uplatňován vůči nepovedeným dětem, ale proč ne?
Střílení je sice efektivní, ale započtete-li celý výrobní a spotřební cyklus nábojů, mohly by zde opět býti výhrady jak zelené tak ekonomické.
23. 12. 2009 | 13:33

buldatra napsal(a):

to kozoroh:

svrhávání ze skály by bylo náročné na dopravu. Svoz svrženců by byl snad ekonomicky výhodný za použití autobusů Studentagency (později snad vlakem téže firmy)a to jen v případě svozu hromadného.

Pro individuální případy bych doporučoval metodu váženého kolegy pana Skeptického, snad jen s drobnou úpravou.
Tou by bylo použití tlumiče.
Čímž by nebyl nikterak narušen noční klid, občanský klid na práci a jiné klidy a v podstatě by se o akci ani žádný zelený a ekonom nedoslechl(kromě potrefených).
23. 12. 2009 | 13:43

kozoroh napsal(a):

Buldatra.
Netrvám striktně na vzpomenutém řešení,ale mám v záloze efektivní řešení:Přeprava by se mohla dít obdobou charteru, přičemž finacování by bylo zajištěno fastfoody, umístěnými podél tras.Tyto by založily nadaci (napadá mne třeba název "skok") a část zisku z prodeje občerstvení oněm přepravovaným by byla použita na finacování toho podniku.Tím by se stal vlastně samofinacovatelný a zároveň by generoval příspěvek do daňového tyglíku státu.
23. 12. 2009 | 13:53

buldatra napsal(a):

to autor:

Váš článek je skvělý materiál k přemýšlení.

Napsal jste:
Dochází tak ke zvláštnímu paradoxu: na jedné straně se snažíme natáhnout prostor své svobody na maximum a vyhlašujeme pro sebe stále nová a nová práva, na druhé straně je to v případě nezdaru zřídka kdy naše chyba.

Skutečnost, že člověk chce víc a více svobody je naprosto přirozená. Anžto, být něčím, čímkoliv, nedobrovolně spoután není, příjemné. Brání se tomu člověk a brání se tomu i zvíře.
Rozdíl je v tom, že zvířata nás maximálně připraví o život. My je, a sami sebe také, připravujeme běžně o život i o svobodu.
Zvíře nehledá alibi a výmluvu pro to, co činí. Člověk ano.

Nehledání chyb v sobě, ale v druhých, je skutečnost smutná a svědčí o způsobu naší lidské výchovy. Vidím v tom absenci prvku osobní zodpovědnosti, která je druhou polovinou pojmu svoboda. Takže lze říct, že z významu slova svoboda chápe většina lidí jen jednu polovinu, o té druhé se toho mnoho neví, neb v duchu zodpovědnosti člověk není vychováván ani rodinou, o institucích oficiálních nehovoře.
23. 12. 2009 | 14:03

buldatra napsal(a):

Vzhledem k tomu, že některé fastfoody mění (počínaje Německem)svou firemní barvu z barvy původní rudé na zelenou a hlavním lákadlem jsou jakési, jak to nazvat)?).. karbenátky v rohlíku plus kola s ledem bez ledu a hranolky s kečupem, pojal jsem podezření, že se ve Vašem případě jedná o skrytou reklamu na McDonald.
Na druhou stranu, mleté maso je mleté maso. A tak nejsem proti Vašemu návrhu, pouze bych si dovolil malé vylepšení (a tím jisté úspory)a to tak, že by fastfoody měly být pokud možno poblíž skály, kde se hromadné i individuální shozy vykonávají, aby maso nebylo zbytečně zamřelé, když už je po shozu tak pěkně naklepané.
23. 12. 2009 | 14:14

buldatra napsal(a):

PS

omlouvám se, příspěvek ve 14:14:45 je určen pro váženého pana kozoroha.
Inu, skleróza.
23. 12. 2009 | 14:16

kozoroh napsal(a):

Jo, to by se jistě dalo ještě rozvinout.
Je zajímavé jak košatý strom umožnil odskok větví od jistě zajímavého původního tématu.Ale co, snad v tyto dny sváteční si lze takovou nehoráznost dovolit.
23. 12. 2009 | 14:20

StandaT napsal(a):

Vilém tady propaguje východiska, která mohou sloužit jako substrát pro znovuvypěstování eugeniky.

Co se týče vlastního článku, je to takový kamínek do mozajky, která říká, že jsme vstoupili do věku všeobecné nezodpovědnosti.
23. 12. 2009 | 14:26

skeptický napsal(a):

Kozoroh

Zelené by mohli do toho cyklu pro mne za mne zapojit taky.Ekonomy a právníky rovněž.
23. 12. 2009 | 15:39

skeptický napsal(a):

Pokud tvrzení,že čím větší stát,tím méně svobody je pravdivé,pak globální svět znamená otrokářství.
23. 12. 2009 | 17:17

Pepa Řepa napsal(a):

To skeptický
obávám se, že náš slovutný kolega, přeshraniční kulak, heimatlanec Buldatra, volání doby pochopil nepřesně.
........
natáhnout prostor své svobody na maximum a vyhlašujeme pro sebe stále nová a nová práva...píše.

Ale kdeže. Své svobody nanatahujeme, svá nová a nová práva neuplatńujeme.Opak je pravdou.

Fígl je jinde. Musíte si vyhlédnout nějakou minoritu. Je jedno jakou.
Zoofily,nekrofily, transvestity, twirpy,heteráče, co je libo, prostě minoritu.

Spustíte povyk, že jsou jejich práva porušována.

Postavíte se do čela boje proti diskriminaci kozojebců nebo nekrofilních labužníků.

Chce to pouze patřičnou dávku mesiášského komplexu a výřečnost. To má každý druhý zamindrákovaný blb.

Založíte příslušnou neziskovku.

Získáte grantíček s přispěním matičky bruselské.

Spustíte povyk, rozdělíte flagelantské důtky a zformujete procesí.

Dáte povel a jde se za zpěvu Mea culpa.

Přirozeně svá záda šetříte, jen bičování markýrujete, Vy jste přece rozený vůdce a ne příslušník nečesaného a nemytého populu.

A výsledek?
Ti pitomci v procesí ani nepostřehnou, že se jejich práva smrskla pouze na sebemrskačství.

Ono totiž společenství oběti musí být vyváženo společenstvím viny.
23. 12. 2009 | 17:31

kozoroh napsal(a):

PŘ.
Vy jste snad skeptičtější, než skeptický.I když...zvonku to tak vyzerá!?
23. 12. 2009 | 18:03

skeptický napsal(a):

PP

Máte jako vždy pravdu.
Ale bylo by mne pro to škoda.
Mezi zamindrákovanými blby jsem jeden z milionu.
23. 12. 2009 | 18:20

Gerd napsal(a):

Viléme,
ještě jedna důležitá okolnost. Alžířan měl nůž a zabil nožem! Možná v afektu, ale v demokratické společnsoti není obvyklé vraždit všechny, kdo s námi nesouhlasí. To je výsadou totalitních režimů.
Omezení trestu by bylo oprávněné, kdyby Abdelmalek Bayout v afektu udeřil pěstí tak nešťastně, že by zabil. Ale při použití vražedného nástroje na tento ohled právo neměl!

Pro sebe osobně z toho vidím poučení, že až uvidím muslima popadnout nůž, nebudu jednat proti svým geneticky daným pudům, popadnu, co nejbližšího budu mít po ruce. Mám geneticky dané přesvědčení, že se mám agresivním jedincům bránit. Společnost může za to, že nedokážu rozeznat plané vyhrožování dané genetickou dispozicí a pokus o vraždu. V rámci principu předběžné opatrnosti a vzhledem ke genetickým dispozicím i výchově a náboženskému přesvědčení budu nadále považovat všechny lidi z muslimských států za potenciální vrahy. Nemohou za to, je jim to vnuknuto geneticky, ale i mně je geneticky vnuknuto tohle přesvědčení.

Uvádím jako příklad, jak výrok soudu v Terstu pochopí většina lidí a společnosti. Vilém naštěstí není většina společnosti a jeho extrémní stanoviska jen málokdo sdílí. Pokud byla snaha zvěřejněním rozsudku přispět k harmonickému multikulturnímu soužití, nepovedla se. Naopak, extremistům přibudou příznivci.
23. 12. 2009 | 22:37

Vilém napsal(a):

Gerd
Abychom to nějak uzavřeli. Přiznám se, že Vaše podivná teorie o tom, že použití nože zbavuje pachatele práva na zohlednění genetického deficitu, mi připadá ničím nepodložené a neobhajitelná.

Tady je popis případu v seriózním deníku:
http://ricerca.repubblica.i...

Pachatel byl vyhodnocen jako geneticky zranitelný, přičemž soud zohlednil chronický stres způsobený pobytem islámského integralisty v kulturně cizím západním prostředí jako činitel, který významně oslabil jeho rozumovou a volní kapacitu. Genetické vyšetření bylo provedeno na žádost soudu, aby se zjistilo, zda skutečně trpí prokazatelnými predispozicemi k neovladatelným reakcím ve stresových podmínkách. To se potvrdilo zjištěním jakýchsi chromozomálních změn, které podle všeho způsobují tendenci k protispolečenských zkratkovitým reakcím, a soud proto z důvodu snížené příčetnosti zredukoval trest.
Rozhodně tedy nejde o to, že by se každý pachatel mohl nechat automaticky pardonovat na základě neprokazatelných konstrukcí o vrozené tendenci k páchání zločinů bez toho, že by byl postižen sníženou příčetností v době spáchání činu. Třebaže jde o novinku, nejde o zavádění nových, umělých důvodů zmírnění trestu, nýbrž spíš o novou techniku, která umožňuje správně vyhodnotit příčetnost pachatele.

Naštěstí soud v Terstu ani nikde jinde není odpovědný veřejnému mínění, proto je otázka názoru většiny zcela podružná.
23. 12. 2009 | 23:41

Gerd napsal(a):

Viléme,
z toho vyplývá, že všichni žadatelé o dlohodobý pobyt nebo azyl by měli být geneticky vyšetřeni, aby se předešlo dalším vraždám. A jestli muslim pociťoval permanentní stres z pobytu v kulturně cizím prostředí, proč se stresu nezbavil navrácením do prostředí jemu kulturně blízkého?
Je dobře, pokud soud není poplatný veřejnému mínění a rozhoduje objektivně. Asi se ale neshodneme, že by soud v Terstu rozhodl objektivně. Já si to nemyslím. Vražda nemá žádnou omluvu.
Hezké vánoce!
23. 12. 2009 | 23:58

Vilém napsal(a):

Gerd
Mohu spekulovat o tom, že si dotyčný nebyl vědom nebezpečného oslabení svých schopností sebeovládání. Zřejmě se vydal do Itálie zlákán vidinou zbohatnutí, což ukazuje, jak nebezpečná je materialistická životní orientace.
Masová vyšetření by byla příliš drahá, to by veřejné mínění nepřekouslo. Ostatně v rozpadající se evropské společnosti vládou už takové rozdíly i mezi domorodci, že zanedlouho bude stejně stresující i pobyt v prostředí jiné společenské skupiny, a to se bude muset promítnout do multikulturalizace trestního práva, ale na tom bychom se spolu určitě nedohodli ;-).

Taky přeji hezké Vánoce!
24. 12. 2009 | 00:07

skeptický napsal(a):

Genetické defekty má skoro každý.

Čistě účelová m.k. právní klička,a zahájí to navíc "učené" debaty.
24. 12. 2009 | 15:25

skeptický napsal(a):

Podle mne se zdůvodnění žádosti o snížení trestu rovná argumentu,že z astrologického hlediska konstalace hvězd a planet při jeho zrodu nebyla šťastná,nebo,že by se mělo zohlednit,že se narodil v pátek třináctého.

Anebo říci na plnou hubu U nich doma je to tak zvykem,nesmíte to tak brát.
25. 12. 2009 | 13:23

bigjirka napsal(a):

Trest má malý smysl, dospělé stejně nelze vychovat. Důležité je ochránit společnost a zamezit možnosti recidivy.

Vilém by se se sobě podobnými a sociálně potřebnými mohli odebrat do uzavřené enklávy a tam by Vilém a jeho blízcí mohli o sociálně potřebné ze svých prostředků pečovat. Pro běžného daňového poplatníka je to přílišný přepych.
29. 12. 2009 | 00:40

Milan Hubáček napsal(a):

Skvěle napsané!!
29. 12. 2009 | 16:32

Jiří Kubala napsal(a):

Výborný článek, jen tak dál!

Zájemcům o tuto problematiku doporučuji knihu: Místo, na němž stojíš, je posvátná země; Marek Vácha; Cesta 2008.
02. 01. 2010 | 10:39

mm napsal(a):

vyborny clanek meho mileho autora. Fandim Vam, jen tak dal!
02. 01. 2010 | 12:37

dalimil napsal(a):

Dobrý den vážení . myslím si že je třeba se již vážně do budoucna zabývat soustavným zušlechtováním lidské rasy ! Nemůžeme vše nechat jen na přírodě pokud nechceme aby zde mezi námi přibývalo více a více nezodpovědných imbecilů ! Badatelé at začnou intenzivněji skoumat podstatu genů a života nebot s touhle dosavadní nezodpovědností se může lidstvo dostat jen do záhuby !!! Páni prof.genetici budoucnost lidstva je v rukou vás vědátorů ! Dalimír.
02. 01. 2010 | 12:54

Honza napsal(a):

S Vilémem nelze v mnohém souhlasit, přinejmenším ale souhlasím s tím, co se píše v článku, na který uvedl odkaz. Když člověk, který vyčerpal všechny prostředky k tomu, jak získat peníze legální cestou a je z jím nezaviněných důvodů pokládán okolím za "nepřizpůsobivého", krade v obchodě, aby neumřel hlady, pak by neměl být trestán. Zavilí hlasatelé konzervativních hodnot se mnou jistě nebudou souhlasit a půjdou si melancholicky zaplakat nad knihou Bídníci o Jeanu Valjeanovi, aby v sobě mohli pěstovat odpor proti lidem, kteří oproti nim v něčem vynikají (závist je mocná čarodějka) a systematicky je v reálném životě dostávali do stejné situace, do jaké se dostal hlavní hrdina zmíněné knihy, protože právě tito jedinci jsou přece za jeho osud zodpovědní. Jiní lidé zase budou argumentovat ochranou evropské civilizace před genetickým smetím ze zaostalých končin světa, čímž vlastně (aniž by si to uvědomovali) popřou to, co řeknou na začátku, totiž že každý člověk má dostatek svobodné vůle na to, aby své jednání v mezních situacích kontroloval.

Jinak děkuji autorovi za výborný článek, ze svádění různých nesmyslů na vliv genů se stává čím dál větší móda a je jen otázkou času, kdy řidiči automobilů budou zdůvodňovat požívání alkoholu před jízdou tím, že to mají v genech.
03. 01. 2010 | 22:48

Smutný napsal(a):

Poctivě jsem přečetl všechy přís-
pěvky a musím zcela souhlasit s prof.M.Klímou anatomem,který ve
své knize "Záhady lidského těla",
kromě jiného uvádí,že v lidském
mozku nemáme zabudovanou morálku.
Jinými slovy genetika ani výchova
nás nespasí a ani neuchrání před
diskutéry všeho druhu.Co tedy zbývá? Tiše souhlasit s panem pro-
fesorem.
08. 01. 2010 | 17:36

Ara napsal(a):

K uvedenému jen krátce. Jakkoli "špatné geny" nemohou zbavit člověka odpovědnosti za jeho činy. Pokud je však ten člověk trvale "nepříčetný", tj. jeho schopnost rozumového jednání je výrazně snížena, tak nemůže pobývat volně mezi lidmi a měl by zákonitě skončit v léčebně/ústavu duševně postižených.
takže. Ale dospělí lidé pohybující se mimo psychiatrické ústavy jsou minimálně vnitřně plně svobodní ve všech svých rozhodnutích a tím i plně odpovědni za své činy.
Zmírnění trestu "odůvodněné" nějakými "zlými geny" je proto zvrhlé politické myšlení, plně však adekvátní této zvrhlé době docela "vymknuté z kloubů". Konec soudobé západní "civilizace" je tak už v dohledu a žádná škoda jí zjevně nebude.
01. 10. 2010 | 14:39

Přidat komentář





Toto je ochrana proti spamu. Pro přidání komentáře prosím opište dvě anglická slova z obrázku níže do políčka pod nimi. Nápovědu a další podrobnosti o této metodě, která zároveň digitalizuje knihy, najdete v článku Dost bylo spamu, zavádíme reCAPTCHA na našem blogu.



reklama
 

Blogeři abecedně

A Alvarová Alexandra · Antoš Marek B Balabán Miloš · Bálek Jindřich · Bárta Vít · Bartlová Milena · Bečková Kateřina · Bednář Miloslav · Bednář Ondřej · Bělobrádek Pavel · Bém Pavel · Benda Jan · Beránek Jan · Berwid-Buquoy Jan · Bezděková Iva · Bielinová Petra · Bízková Rut · Blaževič Igor · Bobek Miroslav · Boučková Tereza · Boudal Jiří · Bratinka Pavel · Brixi Hana · Brom Zdeněk · Burian Jan · Bursík Martin C Candole James de · Cepl Vojtěch · Co čteme, posloucháme, na co se díváme...  · Cvrček Václav Č Čarnogurský Ján · Čermák Luděk · Černý Jan · Čipera Erik · Čtenářův blog D Dienstbier Jiří · Dlouhý Vladimír · Dolejš Jiří · Drábek Jaromír · Drobek Aleš · Dvořáková Vladimíra F Fajt Jiří · Farský Jan · Fischer Jan G García Dania Virgen · Gazdík Petr · Gelbart Petra · Glatzová Vladimíra H Haas Tomáš · Hamáček Jan · Hamplová Jana · Hasenkopf Pavel · Havel Petr · Havelka Radek · Havlík Petr · Hebnar Jan · Heller Šimon · Hesová Zora · Hlaváček Petr · Hnízdil Jan · Hollan Matěj · Holmerová Iva · Holomek Karel · Holub Petr · Honsová Dagmar · Honzák Radkin · Horký Petr · Horváth Drahomír Radek · Hořejší Václav · Hovorka Ludvík · Hradilková Jana · Hvížďala Karel CH Chmelař Aleš · Chromý Heřman J Janeček Karel · Janeček Vít · Janouch František · Jarolímek Martin · Jašurek Miroslav · John Radek · Jukl Ivan · Just Jiří · Just Vladimír K Kadlec Petr · Kalhousová Irena · Kalousek Miroslav · Kasl Jan · Klan Petr · Klaus Václav · Klepal Jakub · Klíma Vít · Klvaňa Tomáš · Koenigsmark Alex · Kohout Pavel · Komárek Michal · Komárek Stanislav · Königsmarková Ivana · Kopač Petr · Kopecký Pavel · Kopeček Lubomír · Košák Pavel · Kotecký Vojtěch · Kotišová Miluš · Koubenec Vladimír · Koudelka Zdeněk · Kožušník Edvard · Krafl Martin · Králíková Eva · Krása Václav · Kraus Ivan · Krištof Roman · Krnáčová Adriana · Krůta Jan · Křeček Stanislav · Kubát Ondřej · Kubr Milan · Kudrna Zdeněk · Kuchař Jaroslav · Kuras Benjamin · Kuták Aleš · Kužílek Oldřich L Lipold Jan · Liška Ondřej · Lomová Olga · Lorencová Jana M MacLeod Sian · Macháček Martin · Máchalová Jana · Makovcová Jana · Malinová Hana · Marksová-Tominová Michaela · Matoušek Karel · Metelka Ladislav · Mihovičová Jana · Michálek Libor · Michl Aleš · Miller Robert · Minařík Petr · Mleziva Jan-Michal · Moldan Bedřich · Müller Zdeněk · Müllerová Ludmila · Münich Daniel N Navrátil Vojtěch · NetClub 2013 · Novák Martin P Papirnik Vladimira · Paroubek Jiří · Paroubková Petra · Payne Jan · Pecák Radek · Pehe Jiří · Pelda Zdeněk · Penc Stanislav · Petrák Milán · Peychl Ivan · Phan Viet · Pikora Vladimír · Pírko Štěpán · Poc Pavel · Pohled zblízka · Pohledy světových lídrů · Polák Milan · Potůček Martin · Pražskej blog · Procházka Adam · Pultarová Tereza R Rabas Přemysl · Rajmon David · Rath David · Redakce Aktuálně.cz  · Rezková Alice · Robejšek Petr · Roithová Zuzana · Rusnok Jiří · Růžička Michal · Rychlík Jan Ř Říha Miloš S Sedláček Tomáš · Sedlák Martin · Sedlák Vojtěch · Shanaáh Šádí · Schmidt Hans-Jörg · Schwarzenberg Karel · Skuhrovec Jiří · Slimáková Margit · Sobotka Bohuslav · Sobotka Přemysl · Sokačová Linda · Sokol Tomáš · Sportbar · Spurný Matěj · Stehlíková Džamila · Stejskal Libor · Stránský Martin Jan · Suchánek Jan · Svárovská Gabriela · Svoboda Bohuslav · Svoboda Cyril · Svoboda Jiří · Svoboda Pavel · Syková Eva Š Šilerová Jana · Šimáček Martin · Škop Michal · Šmíd Milan · Špicar Radek · Špidla Vladimír · Špinková Martina · Špok Dalibor · Šteffl Ondřej · Štěch Milan · Štěpánová Jana · Štern Jan · Švejnar Jan T Tejc Jeroným · Tejkalová N. Alice · Telička Pavel · Tolasz Radim · Tomášek Pavel · Tomský Alexander · Tošovský Michal · Tožička Tomáš · Tučková Kateřina · Tutter Jiří U Urban Jan · Urban Václav V Vácha Marek · Vančura Martin · Vášáryová Magdaléna · Veis Jaroslav · Vendlová Veronika · Vhrsti · Vileta Petr · Vlach Robert · Vondrouš Daniel W Wagenknecht Lukáš · Wagnerová Eliška · Wheeler Adrian · Wichterle Kamil Z Zahálková Marcela · Zahradil Jan · Zahumenský David · Zaorálek Lubomír · Závodský Ondřej · Zděnek Michal · Ze šuplíku · Zelený Milan · Zlatuška Jiří · Znoj Milan Ž Žák Miroslav · Žák Václav · Žaloudík Jan Ostatní Dlouhodobě neaktivní blogy
 
 
Aktuálně.cz

První čistě online deník v České republice · Držitel ceny Křišťálová lupa za internetový projekt roku

Partneři: ReutersČTK

1999 – 2013 © centrum holdings O nás | Volná místa | Reklama | Všeobecné podmínky | Nápověda | Služby firmám

Jakékoliv užití obsahu, včetně převzetí článků je bez souhlasu centrum holdings zapovězeno.

Provozováno s využitím redakčního systému Nucleus pod licencí GNU GPL