Odvolávávání se k vyšším autoritám
Po dva týdny, které jsme trávili ve vesnici, kde žili někteří z našich muzikantských přátel, byla celá vesnice pod drobnohledem 300 policistů rozmístěných kolem vesnice. Konflikt, který mezi vesničany a místní správou probíhá, má co do činění s plánovaným rozvojem a pozemkovými právy obyvatel.
Místní samospráva chce pronajmout od lidí půdu za příliš nízkou cenu. Ti však mají natolik slabou vyjednávací pozici, že se rozhodli využít jedno z občasnkých práv garantovaných jim Ústavou: asi před měsícem se vydalo devadesát vesničanů do Pekingu „odvolat se k vyšším autoritám“. Tento krok pochopitelně vrhl nevlídné světlo na lokální samosprávné orgány, kteří jako odpověď trápí vesnici policejním dohledem.
V uplynulých letech dramaticky vzrůstá počet podobných odvolání. Ti tvrdohlaví opakovaně jezdí do Pekingu i poté, co jsou posíláni zpět do svých domovských měst. Většina z nich je z venkova a většina z jejich stížností se týká zneužívání pravomocí místními autoritami, nebo obchodními společnostmi podporovanými místní správou.
S tím, jak v mnohých oblastech Číny postupuje industrializace a obchodní a správní orgány se často stávají úzkými spolupracovníky, mnoho z těchto institucí a soudních instancí se soustřeďují na ochranu obchodních zájmů, namísto práv občanů. Lidé tedy volí raději cestu odvolání se k vyšší autoritě v Pekingu, protože v domácím prostředí nenacházejí způsob, jak se domoci nezaujatého a spravedlivého rozhodnutí.
Když jsem začala učit na Karlově univerzitě, profesorka Olga Lomová, jedna z vůdčích sinoložek v České republice, mi řekla, abych svým studentům neustále připomínala, že není pouze jedna Čína nýbrž mnoho „Čín“, určených rozdílným historickým, zeměpisným, etnickým a kulturním vývojem. Možná bych měla také říci, že stejně tak neexistuje jedna Komunistická strana Číny (CCP).
Centrální vláda a místní správy čelí rozdílným problémům a mají odlišné motivace. Často centrální vláda ani neví, co se děje na místní úrovni, protože lokální instituce nepodávají reálný obraz situace. Velký hlad z let 1958 - 1961 byl způsoben zkreslenou zprávou místních úřadů o hodnotách sklizně, kteří tím chtěli pomoci své kariéře.
Nyní se ekonomika decentralizuje, moc místních úřadů roste a konflikt mezi obyvateli a místní správou eskaluje. Myslím, že to je projev nadcházející demokratizace. Kvůli kontrole lokálních úřadů a vyřešení mocenských problémů bude centrum muset dříve či později nastoupit úspěšnou cestu demokracie a oddělení mocí alespoň na lokální úrovni. I když je to demokratizace jen částečná, každý zlomek práva a spravedlnosti získané lidmi znamená skutečný úspěch.
Místní samospráva chce pronajmout od lidí půdu za příliš nízkou cenu. Ti však mají natolik slabou vyjednávací pozici, že se rozhodli využít jedno z občasnkých práv garantovaných jim Ústavou: asi před měsícem se vydalo devadesát vesničanů do Pekingu „odvolat se k vyšším autoritám“. Tento krok pochopitelně vrhl nevlídné světlo na lokální samosprávné orgány, kteří jako odpověď trápí vesnici policejním dohledem.
V uplynulých letech dramaticky vzrůstá počet podobných odvolání. Ti tvrdohlaví opakovaně jezdí do Pekingu i poté, co jsou posíláni zpět do svých domovských měst. Většina z nich je z venkova a většina z jejich stížností se týká zneužívání pravomocí místními autoritami, nebo obchodními společnostmi podporovanými místní správou.
S tím, jak v mnohých oblastech Číny postupuje industrializace a obchodní a správní orgány se často stávají úzkými spolupracovníky, mnoho z těchto institucí a soudních instancí se soustřeďují na ochranu obchodních zájmů, namísto práv občanů. Lidé tedy volí raději cestu odvolání se k vyšší autoritě v Pekingu, protože v domácím prostředí nenacházejí způsob, jak se domoci nezaujatého a spravedlivého rozhodnutí.
Když jsem začala učit na Karlově univerzitě, profesorka Olga Lomová, jedna z vůdčích sinoložek v České republice, mi řekla, abych svým studentům neustále připomínala, že není pouze jedna Čína nýbrž mnoho „Čín“, určených rozdílným historickým, zeměpisným, etnickým a kulturním vývojem. Možná bych měla také říci, že stejně tak neexistuje jedna Komunistická strana Číny (CCP).
Centrální vláda a místní správy čelí rozdílným problémům a mají odlišné motivace. Často centrální vláda ani neví, co se děje na místní úrovni, protože lokální instituce nepodávají reálný obraz situace. Velký hlad z let 1958 - 1961 byl způsoben zkreslenou zprávou místních úřadů o hodnotách sklizně, kteří tím chtěli pomoci své kariéře.
Nyní se ekonomika decentralizuje, moc místních úřadů roste a konflikt mezi obyvateli a místní správou eskaluje. Myslím, že to je projev nadcházející demokratizace. Kvůli kontrole lokálních úřadů a vyřešení mocenských problémů bude centrum muset dříve či později nastoupit úspěšnou cestu demokracie a oddělení mocí alespoň na lokální úrovni. I když je to demokratizace jen částečná, každý zlomek práva a spravedlnosti získané lidmi znamená skutečný úspěch.